The number of corporations operating in both developed and developing economies is increasing, which means that the factors that influence entering international markets are becoming increasingly diverse. The primary significance of the research and how it differs from earlier studies is the examination of the factors impacting access to foreign markets as a whole and the justification of their relative importance and effectiveness. This study's main objective is to explain the relative significance of various elements influencing the market entry process, as well as the extent to which they impact the process. It is based on a questionnaire with 12 sub-criteria in addition to its four primary criteria, which are all interrelated. The information was gathered from five senior managers of Turkish Multinational Enterprises (TMNEs) as well as five academics who are employed in Turkish educational institutions. An Analytical Hierarchy Process (AHP) and a Decision Making Trail and Evaluating Laboratory (DEMATEL) were both used to assess the relative weights of the sub-criteria in the overall evaluation. According to the findings of the study, the criteria for investment risk are the most critical component, followed closely by market cirsumstances. It was also discovered that these two sub-criteria had the greatest effect value on a TMNE's ability to enter international markets. The research makes a contribution to the existing body of literature on international management and marketing, specifically in the area of the infleunce of criteria on market entry strategies. In addition, TMNES will be able to analyze and improve the situation of the host country or countries in relation to their rivals on international markets with the assistance of the results of this study.
Market Entry Market Entry Influencing Factors Turkish Multinational Enterprises Ahp Dematel
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde uluslararası ticari girişimlere yönelen işletme sayısının artması, uluslararası pazarlara giriş stratejilerini etkileyen faktörlerinde hızlı bir şekilde artmasını sağlamıştır. Araştırmanın temel önemi ve önceki araştırmalardan farklılığı dış pazarlara girişi etkileyen faktörlerin bir bütün olarak incelenip birbirleri arasında nasıl bir önem ve etki derecesine sahip olduğunun açıklanmasıdır. Bu çalışmanın temel amacı uluslararası pazarlara girişi etkileyen faktörlerin birbirleri arasında nasıl bir önem derecesine sahip olduğunu ve aynı zamanda bu faktörlerin birbirleri üzerindeki etkisini açıklamaktır. Araştırmanın yöntem bölümünde 4 ana kriter temel alınarak bu ana kriterlere bağlı 12 alt kriter incelenmiştir. Veri toplama yöntemi olarak anket methodu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türk Çokulusu İşletmeleri'nin(TÇUİ) üst düzey yöneticileri ve Türkiye’de ki üniversitelerde görev yapan akademisyenler oluşturmaktadır. Araştırmanın analiz kısmında iki farklı yöntem kullanılımıştır. İlk olarak AHP yöntemi ile alt kriterlerin birbirleri arasındaki önem dereceleri belirlenmiş, ikinci olarak ise DEMATEL yöntemi bu alt kriterlerin birbirleri üzerindeki etki dereceleri değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre yatırım riski alt kriteri en yüksek önem derecesine sahip olmuş, onu pazar koşulları takip etmiştir. Aynı zamanda bu iki alt kriter diğer alt kriterler ile karşılaştırıldığında en yüksek etki derecesine sahip olmuştur. Bu araştırma özellikle pazara giriş stratejilerini etkileyen faktörler ile ilgili kısıtlı çalışmaların olması nedeni ile uluslararası işletmecilik ve pazarlama literatüründeki bir eksik noktanın tamamlanmasına yardımcı olacaktır. Bu araştırmanın uluslararası pazarlarda TÇUİ'lerin ev sahibi ülke veya ülkelerin içinde bulunduğu koşulları daha iyi analiz etmelerine ve bu pazardaki durumlarını geliştirmelerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 1, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 4 |