Çocuğun sosyal çevresiyle etkileşime girdiği ilk kurum ailedir. Bu noktada ebeveynlik uygulamaları literatürde önemli bir kavram olarak yerini almaktadır. Sosyal yeterlilik kavramı ise, bireylerin aile, okul, akran ilişkileri gibi sosyokültürel bağlamlar ile etkileşimlerini temel almaktadır. Erken çocukluk dönemi, çocuklarda sosyal yeterliliğin desteklenmesi için kritik bir safhadır. Bu anlamda araştırma, anne babaların ebeveynlik uygulamaları ile çocuklarının sosyal gelişimleri arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamaktadır. Nicel desende tasarlanan araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın ilk basamağında Okul Öncesi Çocuklara Yönelik Sosyal Beceri Ölçeği'nin (SBÖ) geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Bu analizlerin gerçekleştirilmesi için 301 ebeveyn katılmıştır. Araştırmanın ikinci basamağında ise, çocukların sosyal gelişim göstergeleri ile anne-babaların çocuklarına uyguladıkları ebeveynlik uygulamaları arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu kapsamda araştırmaya 226 çocuk ve onların ebeveynleri katılmıştır. Araştırmada, Kişisel Bilgi Formu, çocukların sosyal becerilerinin değerlendirilmesinde öğretmenlerin çocuklar için doldurduğu Okul Öncesi Çocuklar için Sosyal Beceri Ölçeği (SBÖ) ve araştırmaya katılan çocukların ebeveynlerinin ebeveynlik uygulamalarını değerlendirebilmek için Ana Babalık Uygulamaları Ölçeği-Okul Öncesi Dönemi Formu kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Türkçe uyarlaması yapılan Okul Öncesi Çocuklar için Sosyal Beceri Ölçeği’ nin 3 alt boyuttan oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunlar; iş birliği, öz kontrol ve kişiler arası ilişkilerdir. Ölçeğin güvenirlik analizi sonucuna göre toplam Croncbach alfa katsayısı .96 bulunurken, yapı geçerliği sonucunda açıklanan toplam varyans 69,66 olarak bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre Türkçe’ye uyarlanan 3 faktör ve 24 maddeden oluşan Sosyal Beceri Ölçeği geçerli ve güvenilir bir araçtır. Araştırmada ayrıca çocukların sosyal gelişim göstergeleri ile anne babalarının ebeveynlik uygulamaları arasındaki ilişkiyi incelemek için de ölçekler arasındaki korelasyon değeri hesaplanmış olup ölçekler arasında anlamlı yönde bir ilişki bulunamamıştır.
The first institution in which a child interacts with his/her social environment is the family. At this point, parenting practices take their place as an important concept in the literature. The concept of social competence is based on the interaction of individuals with sociocultural contexts such as family, school, and peer relations. Early childhood is a critical phase for promoting social competence in children. In this sense, the research examines the relationship between the parenting practices of parents and their children's social development. A relational screening method was used in the quantitative designed research. In the first step of the study, the validity and reliability analyses of the Social Skills Scale for Preschool Children (SSS) were made. 301 parents participated in the analyses. In the second step of the study, the relationship between children's social development indicators and their parents' parenting practices was examined. In this context, 226 children and their parents participated in this study. In the study, the Personal Information Form, and SSS filled by teachers for children to evaluate children's social skills, and the Parenting Practices Scale-Preschool Form to evaluate parenting practices of the parents of the children participating in the research were used. It was concluded that the SSS for preschool children, which was adapted into Turkish within the scope of the study, consisted of three sub-dimensions. These are; cooperation, self-control, and interpersonal relationships. According to the results of the reliability analysis of the scale, the total α coefficient was .96, while the total variance explained because of the construct validity was 69,66. According to the results of the research, the SSS consisting of 3 factors and 24 items adapted into Turkish is a valid and reliable tool. In the study, the correlation value between the scales was also calculated to examine the relationship between children's social development indicators and their parents' parenting practices, and no significant relationship was found between the scales.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 19, 2023 |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |