Recently, the importance of international trade activities is at a considerable level. Especially the economic competition between the countries brought by globalization has made this even more important. Organized Industrial Zones established by countries to accelerate commercial activities are also an important part of this process. Moreover, most of the companies located in Organized Industrial Zones (OIZ) are engaged in international trade activities intensively. In particular, states have begun to understand much better that they need to develop their foreign trade potential in order to achieve their growth targets in the current global century. For this reason, both companies and governments attach importance to the spread of international trade transactions of all companies, especially throughout the country. They sometimes use local government resources to support international trade companies by supporting them with incentives. However, knowing all this importance, it is inevitable for companies to encounter some problems due to the nature of trade while doing foreign trade. In this study, in order to determine the problems faced by the companies in the field of foreign trade, a questionnaire consisting of questions was applied to 44 companies among the foreign trade companies located in the Şanlıurfa organized industrial zone. By analyzing the data obtained as a result of the survey, the problems experienced by the companies in Şanlıurfa OIZ in foreign trade were tried to be determined. In addition, it was tried to learn what the biggest problem might be with the only question asked to the companies verbally. In this question, the answers given to the other questions were analyzed together and the identified problems were included in the study. According to the data obtained as a result of the analysis, the most important problems faced by the relevant companies are; It is expressed as the inability to find qualified personnel, instability in the economy, high exchange rates, and the constant increase in costs. At least, the importance of market research and the problems related to fairs were expressed.
şanlıurfa ticaret ve sanayi odası , şanlıurfa organşze sanayi bölge müdürlüğü , harran üniversitesi
.
.
Son zamanlarda dış ticaret faaliyetlerinin önemi oldukça artmıştır. Özellikle küreselleşmenin getirdiği ülkeler arasındaki ekonomik rekabet bunu daha da önemli bir hale getirmiştir. Ülkelerin ticari faaliyetlerini hızlandırmak amacıyla kurdukları Organize Sanayi Bölgeleri de bu sürecin önemli bir parçasıdır. Ayrıca Organize Sanayi Bölgelerinde (OSB) yer alan firmaların birçoğu yoğun olarak dış ticaret faaliyetlerinde bulunmaktadır. Özellikle içinde bulunduğumuz küresel yüzyılda devletler büyüme hedeflerine ulaşabilmek için dış ticaret potansiyellerini geliştirmeleri gerektiğini daha iyi anlamaya başlamışlardır. Bu nedenle gerek şirketler gerekse devletler, ülke geneli tüm şirketlerin dış ticaret işlemlerinin yaygınlaşmasına önem vermektedir. Devletler bazen dış ticaret şirketlerini teşviklerle desteklemek için yerel yönetim kaynaklarını kullanırlar. Ancak tüm bu önemi bilen firmaların, dış ticaret yaparken ticaretin doğası gereği bazı sorunlarla karşılaşması kaçınılmazdır. İşte bu çalışmada, firmaların dış ticaret alanında karşılaştıkları sorunların tespiti amacıyla Şanlıurfa organize sanayi bölgesinde yer alan dış ticaret firmaları arasından 44 firmaya sorulardan oluşan anket uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler analiz edilerek Şanlıurfa OSB'de bulunan firmaların dış ticarette yaşadıkları sorunlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca firmalara sözlü olarak sorulan tek soru ile dış ticarette karşılaştıkları en büyük sorunun ne olabileceği öğrenilmeye çalışılmıştır. Bu konuda bir soru sorulmuş ve bu soruya verilen cevaplar da diğer sorulara verilen cevaplar ile birlikte analiz edilerek tespit edilen sorunlar çalışmaya dahil edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen verilere göre ilgili firmaların karşılaştığı en önemli sorunlar; Nitelikli eleman bulamama, ekonomideki istikrarsızlık, yüksek kurlar ve maliyetlerin sürekli artması olarak ifade edilmiştir. En az ifade edilen sorunlar ise; pazar araştırması zorlukları ve fuarlarla ilgili sorunlar olarak dile getirilmiştir.
.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Macroeconomics (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | . |
Early Pub Date | June 17, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 2 |