Businesses that can develop an appropriate response to the turbulence created by change and diversified customer expectations retain their sustainable competitive advantage. Especially with Covid19, Digital Transformation has emerged as an important element of pressure and necessity on the competitive advantage of businesses. Digital transformation refers to a radical change process from the way of doing business in the industry and the market to the nature of the interaction with internal and external customers. Digital transformation allows for meeting new expectations with new business processes and customer experiences with the opportunities offered by digital technologies. Although Digital transformation offers important competencies for businesses, it seems that SMEs, especially as important actors in the economy, lag behind large enterprises in the digital transformation process. This situation necessitates a detailed consideration of SMEs in the digital transformation process. This study aims to examine Digital Transformation in SMEs in detail. To achieve this, studies investigating digital transformation in SMEs and presenting empirical results were identified from various indexes (Ulakbim, Scopus, Web of Science, and Proquest). The studies were classified according to "author," "date of publication," "type of research," "sample," and "variables." The empirical evidence regarding the digital transformation process of SMEs is presented. The findings of the study are expected to contribute to the literature by presenting empirical studies on Digital Transformation in SMEs comprehensively. Additionally, it will increase awareness of the findings regarding the digital transformation process of SMEs, which are important actors in the economy.
Değişimin yarattığı türbülans ve çeşitlenen müşteri beklentilerinin gereklerine uygun cevabı geliştirebilen işletmeler, sürdürülebilir rekabet avantajını elinde tutmaktadır. Özellikle Covid19’la beraber işletmelerin rekabet avantajı üzerinde dijital dönüşüm önemli bir baskı ve gereklilik unsuru olarak belirmiştir. Dijital dönüşüm endüstri ve pazar ortamında iş yapış biçiminden, iç ve dış müşteri ile kurulan etkileşimin doğasına kadar köklü bir değişim sürecini ifade etmektedir. Dijital dönüşüm dijital teknolojilerin sunduğu imkanlar ile yeni beklentilerin yeni iş süreçleri ve müşteri deneyimleri ile karşılanmasına imkan sağlar. Her ne kadar Dijital Dönüşüm işletmeler için önemli yetkinlikler sunsa da, özellikle ekonominin önemli bir aktörü olan KOBİ’lerin dijital dönüşüm sürecinde büyük işletmelere nazaran geride kaldıkları görünmektedir. Bu durum dijital dönüşüm sürecinde KOBİ’lerin ayrıntılı bir şekilde ele alınmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışma, KOBİ'lerde Dijital Dönüşümü detaylı bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Bunun için çeşitli endekslerden (Ulakbim, Scopus, Web of Science ve Proquest) KOBİ'lerde dijital dönüşümü araştıran ve ampirik sonuçlar sunan çalışmalar belirlenmiştir. Çalışmalar "yazar", "yayın tarihi", "araştırma türü", "örneklem" ve "değişkenler"e göre sınıflandırılmıştır. KOBİ'lerin dijital dönüşüm sürecine ilişkin ampirik sonuçlar paylaşılmıştır. Çalışmanın bulgularının KOBİ'lerde Dijital Dönüşüm ile ilgili ampirik çalışmaları kapsamlı bir şekilde sunarak literatüre katkı sağlaması beklenmektedir. Ayrıca çalışma ekonominin önemli aktörleri olan KOBİ'lerin dijital dönüşüm sürecine ilişkin bulgular konusunda farkındalığı artıracaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 11, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 2 |