Gönüllü sadelik, bireylerin bilinçli bir şekilde daha az tüketim yapmayı tercih ettiği ve sade bir yaşam sürdürmeyi benimsediği bir yaşam tarzıdır. Gösterişçi tüketim ise, bireylerin sosyal statü kazanma veya dikkat çekme amacıyla lüks ve pahalı ürünleri gösterişçi bir şekilde satın almasını ifade eder. Bu araştırmada, yaşam tarzı seçimi ve tüketim alışkanlığının bireylerin mutluluk düzeyleri üzerinde nasıl bir etki oluşturduğu sorusuna cevap aranmaktadır. Bu kapsamda mutluluk üzerinde etkili olabilecek iki farklı yaklaşımı ifade eden gönüllü sade yaşam tarzı ile gösterişçi tüketim yönelimi incelenmektedir. Bu araştırmanın temel amacı, bireylerin gönüllü sade yaşam tarzının ve gösterişçi tüketim yöneliminin onların mutluluğu üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın ikincil amacı ise; gönüllü sade yaşam tarzının ve gösterişçi tüketim yöneliminin mutluluk üzerindeki etkisinde cinsiyete, eğitim durumuna ve yaşa göre farklılıkların tespit edilmesidir. Bu amaçlar doğrultusunda, kolayda örnekleme tekniğinden faydalanılarak online anket aracılığı ile 764 katılımcıya ulaşılmıştır. Temel bulgular değerlendirildiğinde, kişilerin gönüllü sade yaşam tarzı ortalamaları yüksek düzeyde bulunmuştur. Bunu mutluluk değişkenine ait ortalamalar izlemiştir. Gösterişçi tüketim yönelimine ait ortalamalar ise diğer yapılara nazaran en düşük düzeyde gerçekleşmiştir. Demografik özelliklere göre bireylerin mutluluk ve gönüllü sade yaşam tarzlarında anlamlı farklılıklar bulunurken, gösterişçi tüketim yönelimlerinde farklılıklar tespit edilmemiştir. Hipotez testi sonuçları, gönüllü sade yaşam tarzının mutluluk üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkisi olduğunu göstermektedir. Fakat gösterişçi tüketim yöneliminin mutluluk üzerinde anlamlı bir etkisi tespit edilememiştir. Ayrıca gönüllü sade yaşam tarzının mutluluk üzerindeki etkisinin cinsiyete, eğitim durumuna ve yaşa göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Gösterişçi tüketim yöneliminin mutluluk üzerinde etkisi ise sadece eğitim durumuna göre farklılaşmaktadır.
-
Voluntary simplicity is a lifestyle in which individuals consciously prefer to consume less and adopt a simple life. On the other hand, conspicuous consumption refers to the pretentious purchase of luxury and expensive products in order to gain social status or attract attention. In this study, an answer is sought to the question of how lifestyle choices and consumption habits affect the happiness levels of individuals. In this context, the voluntary simple lifestyle and the conspicuous consumption orientation, which express two different approaches that can be effective on happiness, are examined. The basic objective of this research is to investigate the effects of individuals’ voluntary simple lifestyle and conspicuous consumption orientation on their happiness. The ancillary objective of the research is is to designate the differences in the effect of voluntary simple lifestyle and conspicuous consumption orientation on happiness by gender, educational status and age. In line with these objectives, 764 participants were accessed through an online questionnaire by way of using convenience sampling technique. When the basic findings were evaluated, the individuals’ voluntary simple lifestyle averages were found to be at a high level. This was followed by the averages of the happiness variable. The averages of the conspicuous consumption orientation were at the lowest level compared to the other structures. While there were significant differences in individuals’ happiness and voluntary simple lifestyles according to demographic characteristics, no differences were found in conspicuous consumption orientation. Hypothesis test results are demonstrate that voluntary simple lifestyle has a positive and significant effect on happiness. Yet, a significant effect of conspicuous consumption orientation on happiness could not be designated. Moreover, it has been designated that the effect of voluntary simple lifestyle on happiness differentiates based on gender, educational status and age. The effect of conspicuous consumption orientation on happiness differentiates only based on educational status.
Consumption Conspicuous Consumption Orientation Happiness Simplicity Voluntary Simple Lifestyle
-
-
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | September 29, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 3 |