Genel öz-yeterlik algısının özel bir alanı olan akademik öz-yeterlik, öğrencinin kendisine verilen akademik bir görevi başarıyla tamamlayabileceğine olan inancını ifade etmektedir. Bu inancın güçlü olması, akademik başarı için güçlü bir yordayıcı olabilmektedir. Bu anlamda genel olarak akademik ve bilişsel ağırlıklı bir meslek olan öğretmenliğe yakın bir zamanda adım atması muhtemel olan öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlik inançlarına ilişkin verilerin elde edilmesi önemli görünmektedir. Bunun yanı sıra gelişmiş bir eğitim sistemine sahip olan ABD ile Türkiye’deki öğretmen adaylarının karşılaştırılması ise vereceği ipuçları açısından ayrıca önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, Amerikan ve Türk öğretmen adaylarının akademik öz-yeterliklerine ilişkin inançlarını karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel tarama yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini; biri ABD biri de Türkiye’de olmak üzere iki büyük devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinin farklı kademe ve bölümlerinde öğrenim gören toplam 436 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yılmaz, Gürçay & Ekici (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Akademik Öz-yeterlik Ölçeği (AÖÖ)” kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel istatistikler ve bağımsız t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Amerikan öğretmen adaylarının Türk öğretmen adaylarına göre daha yüksek düzeyde akademik öz-yeterlik inancına sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca Amerikan kadın öğretmen adayları ile Türk kadın öğretmenleri arasında yine Amerikan öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık bulunurken; Amerikan erkek öğretmen adayları ile Türk erkek öğretmen adayları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Özellikle Türk kadın öğretmen adaylarının diğer gruplara göre akademik öz-yeterlik inanç düzeylerinin düşük olması araştırmanın sonunda tartışılmıştır.
Academic self-efficacy, which is a special area of general self-efficacy perception, expresses the student's belief that he/she can successfully complete an academic task assigned to him/her. The strength of this belief can be a strong predictor for academic success. In this sense, it seems important to obtain data on the academic self-efficacy beliefs of prospective teachers who are likely to step into teaching, which is an academic and cognitive-based profession in general. In addition, the comparison of pre-service teachers in Turkey and the USA, which has a developed education system, is also important in terms of the clues it will provide. The purpose of this study is to compare the beliefs of American and Turkish pre-service teachers about their academic self-efficacy. For this purpose, descriptive survey method, which is one of the quantitative research methods, was adopted in the study. The sample of the study consisted of a total of 436 pre-service teachers studying at different levels and departments of the faculties of education of two large state universities, one in the USA and one in Turkey. "Academic Self-Efficacy Scale (ASES)" adapted into Turkish by Yılmaz, Gürçay & Ekici (2007) was used as a data collection tool in the study. The data obtained were analysed using descriptive statistics and independent t-test. As a result, it was found that American pre-service teachers had higher levels of academic self-efficacy beliefs than Turkish pre-service teachers. In addition, while there was a significant difference between American female pre-service teachers and Turkish female pre-service teachers in favour of American students, there was no significant difference between American male pre-service teachers and Turkish male pre-service teachers. The fact that Turkish female pre-service teachers had lower academic self-efficacy belief levels than the other groups was discussed at the end of the study.
Self-efficacy Academic Self-Efficacy Belief Gender American and Turkish Pre-Service Teachers
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 5 |