Recently, the Industry 4.0 paradigm has commenced to swiftly grow in the supply chain management and logistics fields. Despite this development in the logistics and supply chain management domain, the investigations of smart logistics (also known as logistics 4.0) are still in maturity. Especially, some areas such as the drivers and inhibitors of smart logistics are still an adequately unexplored area. On the other hand, smart logistics provides highly practical solutions to overcome the increasing difficulties in logistics operations by enabling worldwide cooperation. For this reason, studies in the field of smart logistics are of critical importance. This study addresses this gap by investigating the driving factors to facilitate and barriers to the adoption of smart logistics in the context of the extant literature. A systematic literature review was conducted to provide a comprehensive result to capture the dynamics and benefits of smart logistics and identify barriers deserving of further academic interest. To summarize the novel investigations in this domain, forty (40) papers were chosen and properly analyzed. As a result of the analysis, it was revealed that there are 6 main barriers preventing the adoption and implementation of smart logistics. These are risk-related barriers, data and technology-related barriers, organizational-related barriers, human resource-related barriers, economic-related barriers, and regulation-related barriers. On the other hand, as a result of the literature review, critical factors (such as investing in smart logistics, developing technological infrastructure, generating organizational culture or mission toward smart logistics, and providing top management support) that will both overcome these obstacles and facilitate the adoption of smart logistics have been determined. The accumulation of knowledge and provided insights in this research will provide advantages for both practitioners and academics interested in this emerging novel technology segment.
Son zamanlarda Endüstri 4.0 paradigması, tedarik zinciri yönetimi ve lojistik alanında hızlı bir şekilde yayılmaya başladı. Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanındaki bu önemli gelişmeye rağmen, lojistik 4.0 olarak da bilinen akıllı lojistik üzerindeki araştırmalar yeterince gelişmedi. Özellikle, akıllı lojistiğin uygulanmasını olumlu yönde etkileyen faktörler ve uygulanmasının önündeki engeller gibi bazı önemli konular yeterince araştırılmamıştır. Hâlbuki akıllı lojistik, dünya çapında iş birliği yapılmasını mümkün kılarak, lojistik operasyonları alanındaki artan zorlukları aşmada son derece pratik çözümler sunmaktadır. Bu nedenle akıllı lojistik alanında yapılan çalışmalar kritik öneme sahiptir. Bu çalışma, mevcut literatürü göz önünde bulundurarak akıllı lojistiğin benimsenmesini kolaylaştıran itici faktörleri ve uygulanmasının önündeki engelleri araştırarak literatürdeki bu boşluğu doldurmaya çalışmaktadır. Çalışma bağlamında, akıllı lojistiği mümkün kılan faktörleri ve uygulanmasını engelleyen bariyerleri belirlemek için kapsamlı bir sistematik literatür taraması yapıldı. Bu alandaki ilgili çalışmalar tespit edilerek, kırk (40) makale seçildi ve detaylı bir şekilde analiz edildi. Analiz sonucunda, akıllı lojistiğin benimsenmesini ve uygulanmasını engelleyen 6 ana engelin olduğu ortaya konuldu. Bunlar: Risk ile ilişkili engeller, veri ve teknoloji ile ilgili engeller, organizasyon ile ilgili engeller, insan kaynakları ile ilişkili engeller, ekonomi ile ilgili engeller ve yönetmelik ile ilgili engellerdir. Buna karşılık, literatür incelemeleri sonucunda hem bu engellerin üstesinden gelmeyi sağlayacak hem de akıllı lojistiğin benimsenmesini kolaylaştıracak kritik faktörler (akıllı lojistiğe yönelik yatırımların yapılması, teknolojik alt yapının geliştirilmesi, akıllı lojistiğe yönelik organizasyonda kurumsal kültür veya misyon oluşturulması, üst yönetim desteğinin sağlanması gibi) belirlendi. Bu araştırmadan elde edilen sonuçların, hem ortaya çıkan bu yeni teknoloji segmentiyle ilgilenen uygulayıcılara hem de akademisyenlere avantajlar sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 1 |