In recent years the issue of how to teach religion in schools is becoming an important agenda in national and international ground. The institutions like UNESCO, EC make efforts to support a religious education in line with democratic values which brings forth pluralistic approach. In these courses the following attitude is supported; the religious majority should see minority groups from a perspective that will not conceive them ‘as others’. This new approach found its echo in the curriculum of religious education in Turkey. This paper deals with this pluralistic approach in religious education in Turkey, and discus whether the international concerns found their echo in these programs. When evaluated totally is can be seen that the curriculum now have a pluralistic character in teaching other religions that put emphasis on understanding others rather than judging them.
Key Words: Pluralism, religious pluralism, other religions, religious education, religious curricula.Okullarda dinin nasıl öğretileceği hususu, hem ulusal hem de uluslararası platformlarda en önemli gündem maddelerindendir. UNESCO ve EC gibi kurumlar, çoğulcu bir yaklaşımı getirecek demokratik değerlerle uyumlu bir din eğitimini desteklemek için gayret sarf etmektedirler. Bu süreçte desteklenen yaklaşım, “dinsel çoğunluğun, azınlıkları ‘ötekiler’ olarak görmedikleri bir perspektiften konuya bakışları”dır. Bu yeni yaklaşım, Türkiye’deki din eğitimi müfredatında da kendisine yer bulmuştur. Buradan hareketle bu makale, Türkiye’deki din eğitimi açısından çoğulcu yaklaşımı ele almakta ve uluslararası yaklaşımların bu eğitimin programlarında yer bulup bulmadığını tartışmaktadır. Sonuç itibariyle konu bütünsel olarak değerlendirildiğinde, diğer dinlerin öğretiminde çoğulcu bir yaklaşımı benimseyen bir müfredatın kendinden olmayanları yargılamak yerine onları anlamayı vurguladığı görülecektir.
Anahtar Kelimler: Çoğulculuk, dinsel çoğulculuk, diğer dinler, din eğitimi, din eğitimi müfredatı.
Anahtar Kelimler: Çoğulculuk dinsel çoğulculuk diğer dinler din eğitimi din eğitimi müfredatı.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 2 |