In this study, it will be discussed religious development and theory of religious development in some ways. For this purpose, in the first instance development will be examined. There are studies showing the existence of religious development in every individual as well as physical, psychological, cognitive and moral development. In these studies it was found that every person is in the process of religious development. For this it was used different scientific method such as observing children in classroom, asking some religious questions, showing some pictures represent religious symbolism especially younger children, implementing in-depth interviews, and especially in recent years examining children’s diaries. As a result, the individual is in a process of religious development from an early age and it develops step by step with the support of the environmental conditions. Every theory gives a different area of development prominence but also it can be used in religious education in some aspects.
Development Development Fields Religious Development Theories of Religious Development Religious Education
Bu çalışmanın amacı, dini gelişimi anlamak için geçmişten günümüze kadar ortaya konmaya
çalışılmış dini gelişim kuramlarının, din eğitimi bağlamında genel bir değerlendirmesini
yapmaktır. Bu amaçla öncelikle gelişim ve gelişim alanları incelenecektir. Daha sonra geçmişten
günümüze kadar olan dini gelişim kuramları özetlenerek din eğitimi alanına katkısı
tartışılacaktır. Fiziksel, psikolojik, bilişsel ve ahlaki gelişim alanlarının yanı sıra her bireyde dini
bir gelişimin varlığını gösteren çalışmaların bulunduğu görülmüştür. Çocukların sınıf
ortamında gözlenmesi, onlara dini içerikli sorular sorulması, daha küçük çocuklara dini
sembolizmi temsil eden resimler gösterilmesi, derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmesi ve
özellikle de son dönemlerde, gerçekleştirilen dini konuşmalar ve çocukların tuttukları
günlüklerin incelenmesi gibi bilimsel yöntemler kullanılarak insanın aslında doğduğu andan
itibaren dini alanda da hem içerik hem de nitelik açısından bir gelişim süreci içerisinde olduğu
anlaşılmıştır. İşte bu tür çalışmaların günümüze kadar farklı isimlerle ele alındığı, her bir
kuramın gelişimin farklı bir boyutunu ön plana çıkardığı ama her birinden de din eğitimi
açısından faydalanılabilecek yönler olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 18, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 3 |