The Ottoman Empire took care to attend the international exhibitions that emerged because of the Industrial Revolution, beginning from the first event organized in London in 1851. During the reign of Sultan Abdülhamid II, this involvement increased in line with the idea of presenting a modern society and the leader of the Islamic world to the West. The Ottoman government continued to be a part of these exhibitions during the Second Constitutional Era. This paper focuses on the Turin International Exhibition of Industry and Labor 1911, which the Ottoman Empire attended during the Second Constitutional Era. The paper is largely based on an evaluation of relevant documents obtained from the Ottoman Archives and Italian publications from that period. Studies revealed information on the Ottoman participation in Turin International 1911, actors in the background, architectural and stylistic characteristics of the pavilion, and the architect, Léon Gurekian. In addition to known visual data, the plan of the pavilion signed by Gurekian is introduced in this paper for the first time. The pavilion stands out with an Orientalist style during a period dominated by the First National Architectural Movement in the Ottoman Empire. The paper discusses the relationship of this late example of the Orientalist style with the Ottoman national architectural identity that emerged after the Tanzimat reform period.
International exhibitions Turin Ottoman-Italian Relations Second Constitutional Era Léon Gurekian
Osmanlı Devleti, Sanayi Devrimi’nin bir sonucu olarak ortaya çıkan uluslararası sergilere 1851 Londra Sergisi’nden itibaren katılmaya özen göstermiştir. Sultan II. Abdülhamid döneminde, Batı’ya karşı modern bir toplum ve İslam dünyasının lideri görüntüsü sunma idealiyle, bu katılımlar yoğunlaşarak farklı bir boyut kazanmıştır. II. Meşrutiyet Dönemi’nde de Osmanlı hükümeti bu sergilerin bir parçası olmaya devam etmiştir. Bu makale, II. Meşrutiyet Dönemi’nde Osmanlı Devleti’nin katıldığı 1911 Torino Uluslararası Endüstri ve Çalışma Sergisi’ne odaklanmaktadır. Makale, ağırlıklı olarak Osmanlı Arşivi’nde konuyla ilgili bulunan belgeler ve İtalya’da serginin gerçekleştiği dönemde yapılan yayınların değerlendirilmesiyle hazırlanmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda, Osmanlı’nın 1911 Torino sergisine katılım süreci, arka plandaki aktörleri, inşa edilen pavyonun mimari ve üslup özellikleri, mimarı gibi konularda tespitler ortaya konulmuştur. Bu sergi için inşa edilen Osmanlı pavyonu mimar Levon Güreğyan tarafından tasarlanmıştır. Bilinen görsel verilerine ek olarak, pavyonun Güreğyan imzalı planı ilk kez bu çalışmada tanıtılmaktadır. Pavyon, Osmanlı’da Birinci Ulusal Mimarlık Akımının egemen olduğu bir dönemde Oryantalist üslubuyla dikkat çekmektedir. Çalışmada Oryantalist üslubun bu geç örneğinin Osmanlı’da Tanzimat sonrası oluşan milli mimari kimliği ile ilişkisi tartışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER/ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2022 |
Submission Date | September 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 17 |