Conference Paper
BibTex RIS Cite

İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN “MATEMATİK VE SANAT” DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2016, Volume: 13 Issue: 1, 11 - 22, 20.04.2016

Abstract

Öğrencilerle yapılan matematik etkinliklerinde
öğrencilerin uzamsal içerikli sorularda zorlandıkları gözlemlenmiştir. Bu
nedenle; araştırmada Kocaeli ili İzmit Bilim ve Sanat merkezine devam eden 8
öğrenciye (11-13 yaş), “Uzamsal Yetenek Testi” uygulanmıştır. Test yanıtlarından
elde edilen bulgularda, beklenen düzeyde olmadıkları görülmüştür. Öğrencilerin
uzamsal yeteneklerini geliştirmek, Matematik ve Sanatın birbiriyle ilişkili
alanlar olduğunu sezdirmek amacıyla Matematik ve Görsel Sanatlar alanlarının
birleştirilip konuların işlenmesine karar verilmiştir. Araştırmada kontrol
gruplu deneysel araştırma çalışma modeli uygulanmış olup, Kocaeli ili İzmit
Bilim ve Sanat Merkezi’ne kayıtlı üstün yetenekli öğrencilerinden rastgele 11’i
deney ve 11‘i kontrol olmak üzere 22 kişilik bir örneklem grup seçilerek iki
grup oluşturulmuştur. Matematikte uzamsal yeteneğin kullanıldığı konular
belirlenmiş, uygulamalarda deney grubundaki öğrencilerle disiplinler arası
bağlantılar yardımıyla, sınıf içerisinde ezberden uzak, görsel sanatlarla uygulamalı
etkinlikler yapılmıştır. Böylece öğrenciler matematik ile sanat arasında
ilişkiler kurarak görsel ve uzamsal yeteneklerini kullanacak etkinlikler
yapmış, uzamsal yeteneklerini geliştirme fırsatı bulmuşlardır. Ayrıca
planımızda yer alan “Altın Oran” konusunu işlemek amacıyla Kocaeli Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Matematik Öğretmenliğinde işlenmekte olan “Matematik ve Sanat”
dersine (2 ders saati)  11 kişilik deney
grubu öğrencilerimiz dâhil edilmiştir. Yapılan uygulamalar öncesinde ve
sonrasında uzamsal yetenek testleri ön test- son test olarak uygulanmış ve
sonuçları analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, frekans, ortalama ve
ilişkisiz örneklemler t-testi kullanılmıştır. Veriler tablo haline
getirilmiştir. 

References

  • Bishop, A.J. (1983). Space and geometry. In Lesh, R., & Landau, M.(Eds), Acquisition of mathematical concepts and processes. New York, US: Academic Press.
  • Contero, M., Naya, F., Compnay, P., Saorin, J.K.., & Conesa,J.(2005). Improving visualization skills in engineering education. Computer Graphics in Education, 5, 24-31.
  • Delice, A. ve Sevimli, E. (2010). Geometri problemlerinin çözüm süreçlerinde görselleme becerilerinin incelenmesi: Ek çizimler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 83-102.
  • Işık, A. ve Konyalıoğlu, A. C. (2005). Matematik eğitiminde görselleştirme yaklaşımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 462-471.
  • Karaaslan, G. ve Delice, A. (2012). Öğrencilerin uzamsal yeteneklerine göre üç boyutlu geometri problemlerinin çözümlerinin incelenmesi. X. Fen bilimleri ve Matematik eğitimi kongresi bildiri özetleri kitabı,10,470.
  • Konyalıoğlu, A ve Işık A. (2005) Matematik eğitiminde görselleştirme yaklaşımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 11,462-466
  • Olkun, S. ve Altun, A. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ile uzamsal düşünme ve geometri başarıları arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2,13.
  • Özyaprak, M. (2012). Üstün zekâlı olan ve olmayan öğrencilerin görsel uzamsal yeteneklerinin düzeylerinin karşılaştırılması. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2, 137-153
  • Renzulli, J.S. (1999). What is thing called giftedness, and how do we develop it? Journal for the Education of the Gifted, 1, 3-54.
  • Sak, U. (2012). Üstün zekalılar. Ankara: Vize yayıncılık.
  • Turğut, M. ve Yenilmez, K. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının uzamsal görselleştirme becerileri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2, 243-252.
  • Turğut, M. (2007). İlköğretim II. kademede öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir).
  • Turğut, M. ve Yılmaz, S. (2012). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,21, 69-79
  • Uygan, C. ve Turğut, M. (2012). Ulusal merkezi sınavlarda uzamsal yeteneğin kullanımını içeren matematik sorularının incelenmesi. X. Fen bilimleri ve Matematik eğitimi kongresi bildiri özetleri kitabı,10,33.
  • Yıldız, B. (2009). Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme becerilerine etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara).
  • Yurt, E. ve Sünbül A. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi (Selçuk Üniversitesi A. K. Eğitim Fakültesi örneği). 2nd International Conference On New Trends in Education and Their Implications konferansında sunulan bildiri.

The Effect of “Mathematics and Art" Course Activity Applications On Students’ Spatial Talents in Izmit Science and Art Center

Year 2016, Volume: 13 Issue: 1, 11 - 22, 20.04.2016

Abstract

In mathematics activities with students,
it is observed that students have difficulties to solve questions related to
spatial content. Therefore, "Spatial Aptitude Test" has been applied
to the students having education at Izmit Science and Arts Centre. the findings
obtained from test results reveal the fact that they are below the expected
level. To improve the spatial ability of students and to make them realize that
mathematics and art are interrelated areas, integrating the Mathematics and
Visual Arts disciplines and their contents were decided upon. Research and
control groups are created. In this study, an experimental research model with
a control group has been applied. Among the gifted students registered at Izmit
Science and Art Center in Kocaeli, randomly chosen 11 students as an
experimental group and 11 students as the control group were formed
respectively. In mathematics, the topics related to the use of spatial talent
are determined and with the help of interdisciplinary relations, practical
visual arts activities were applied in the classroom without supporting rote
learning.



Thus, students have the opportunity to use
visual and spatial skills by establishing and practicing relationships between
mathematics and art activities, to develop their spatial skills. Furthermore, our
experimental group, which is consisted of 11 students, have attended to the
“mathematics and art” course that is taught in Mathematics Teacher Education
Department of Kocaeli University Faculty of Education. A pre-test and a
post-test are applied before and after the applications of spatial talent
tests, and the results are analyzed accordingly. In data analysis, frequency, an
average and independent sample of t-test are used. The data is arranged in
tabular form.

References

  • Bishop, A.J. (1983). Space and geometry. In Lesh, R., & Landau, M.(Eds), Acquisition of mathematical concepts and processes. New York, US: Academic Press.
  • Contero, M., Naya, F., Compnay, P., Saorin, J.K.., & Conesa,J.(2005). Improving visualization skills in engineering education. Computer Graphics in Education, 5, 24-31.
  • Delice, A. ve Sevimli, E. (2010). Geometri problemlerinin çözüm süreçlerinde görselleme becerilerinin incelenmesi: Ek çizimler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 83-102.
  • Işık, A. ve Konyalıoğlu, A. C. (2005). Matematik eğitiminde görselleştirme yaklaşımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 462-471.
  • Karaaslan, G. ve Delice, A. (2012). Öğrencilerin uzamsal yeteneklerine göre üç boyutlu geometri problemlerinin çözümlerinin incelenmesi. X. Fen bilimleri ve Matematik eğitimi kongresi bildiri özetleri kitabı,10,470.
  • Konyalıoğlu, A ve Işık A. (2005) Matematik eğitiminde görselleştirme yaklaşımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 11,462-466
  • Olkun, S. ve Altun, A. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ile uzamsal düşünme ve geometri başarıları arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2,13.
  • Özyaprak, M. (2012). Üstün zekâlı olan ve olmayan öğrencilerin görsel uzamsal yeteneklerinin düzeylerinin karşılaştırılması. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2, 137-153
  • Renzulli, J.S. (1999). What is thing called giftedness, and how do we develop it? Journal for the Education of the Gifted, 1, 3-54.
  • Sak, U. (2012). Üstün zekalılar. Ankara: Vize yayıncılık.
  • Turğut, M. ve Yenilmez, K. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının uzamsal görselleştirme becerileri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2, 243-252.
  • Turğut, M. (2007). İlköğretim II. kademede öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir).
  • Turğut, M. ve Yılmaz, S. (2012). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,21, 69-79
  • Uygan, C. ve Turğut, M. (2012). Ulusal merkezi sınavlarda uzamsal yeteneğin kullanımını içeren matematik sorularının incelenmesi. X. Fen bilimleri ve Matematik eğitimi kongresi bildiri özetleri kitabı,10,33.
  • Yıldız, B. (2009). Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme becerilerine etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara).
  • Yurt, E. ve Sünbül A. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi (Selçuk Üniversitesi A. K. Eğitim Fakültesi örneği). 2nd International Conference On New Trends in Education and Their Implications konferansında sunulan bildiri.
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Proceedings
Authors

Duygu Alyeşil Kabakçı This is me

Asuman Demirkapı

Publication Date April 20, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Alyeşil Kabakçı, D., & Demirkapı, A. (2016). İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN “MATEMATİK VE SANAT” DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. HAYEF Journal of Education, 13(1), 11-22.
AMA Alyeşil Kabakçı D, Demirkapı A. İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN “MATEMATİK VE SANAT” DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. HAYEF Journal of Education. April 2016;13(1):11-22.
Chicago Alyeşil Kabakçı, Duygu, and Asuman Demirkapı. “İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN ‘MATEMATİK VE SANAT’ DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. HAYEF Journal of Education 13, no. 1 (April 2016): 11-22.
EndNote Alyeşil Kabakçı D, Demirkapı A (April 1, 2016) İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN “MATEMATİK VE SANAT” DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. HAYEF Journal of Education 13 1 11–22.
IEEE D. Alyeşil Kabakçı and A. Demirkapı, “İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN ‘MATEMATİK VE SANAT’ DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”, HAYEF Journal of Education, vol. 13, no. 1, pp. 11–22, 2016.
ISNAD Alyeşil Kabakçı, Duygu - Demirkapı, Asuman. “İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN ‘MATEMATİK VE SANAT’ DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. HAYEF Journal of Education 13/1 (April 2016), 11-22.
JAMA Alyeşil Kabakçı D, Demirkapı A. İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN “MATEMATİK VE SANAT” DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. HAYEF Journal of Education. 2016;13:11–22.
MLA Alyeşil Kabakçı, Duygu and Asuman Demirkapı. “İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN ‘MATEMATİK VE SANAT’ DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. HAYEF Journal of Education, vol. 13, no. 1, 2016, pp. 11-22.
Vancouver Alyeşil Kabakçı D, Demirkapı A. İZMİT BİLİM VE SANAT MERKEZİNDE UYGULANAN “MATEMATİK VE SANAT” DERSİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN UZAMSAL YETENEKLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. HAYEF Journal of Education. 2016;13(1):11-22.