One of the important tasks of teachers is to enable students to benefit effectively from the mass media in acquiring a reading culture. In order to perform this task, firstly teachers themselves should acquire the habit of using the mass media effectively and responsibly in the context of reading culture. In this respect, the aim of this study is to examine teachers’ reading culture levels and habits of using mass media. The research data has been obtained through the “Questionnaire of Reading Culture Level and Habit of Using Mass Media” developed by the researchers. The participants of the research were composed of 217 teachers working in Çankaya, Ankara in the 2014-2015 academic year. Firstly, Turkish language and elementary school teachers’ responses to the questionnaire were identified and then the frequencies and percentages of these responses were calculated. Results suggested that the responses of the teachers mostly focused on the critical reading level and this condition showed that they have some limitations regarding using the mass media tools in a deliberative way. Furthermore, as can be seen from the findings of the study, teachers did not have the basic knowledge and skills which involve all the components of the reading culture process.One of the important tasks of teachers is to enable students to benefit effectively from the mass media in acquiring a reading culture. In order to perform this task, firstly teachers themselves should acquire the habit of using the mass media effectively and responsibly in the context of reading culture. In this respect, the aim of this study is to examine teachers’ reading culture levels and habits of using mass media. The research data has been obtained through the “Questionnaire of Reading Culture Level and Habit of Using Mass Media” developed by the researchers. The participants of the research were composed of 217 teachers working in Çankaya, Ankara in the 2014-2015 academic year. Firstly, Turkish language and elementary school teachers’ responses to the questionnaire were identified and then the frequencies and percentages of these responses were calculated. Results suggested that the responses of the teachers mostly focused on the critical reading level and this condition showed that they have some limitations regarding using the mass media tools in a deliberative way. Furthermore, as can be seen from the findings of the study, teachers did not have the basic knowledge and skills which involve all the components of the reading culture process.
Öğrencilerin okuma kültürü edinmelerinde kitle
iletişim araçlarından etkili bir biçimde yararlanmalarını sağlamak,
öğretmenlerin önemli görevlerinden biridir. Öğretmenlerin, bu işlevi yerine
getirebilmeleri için öncelikle kendilerinin kitle iletişim araçlarını okuma
kültürü bağlamında etkili ve bilinçli bir biçimde kullanmayı alışkanlık
durumuna getirmiş olmaları gerekir. Bu bağlamda, çalışmada öğretmenlerin okuma
kültürü düzeyleri ile kitle iletişim araçlarını kullanma alışkanlıklarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacılarca geliştirilen
“Okuma Kültürü Düzeyleri ve Kitle İletişim Araçlarını Kullanma Alışkanlığı
Sormacası” ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015
eğitim-öğretim yılında Ankara’nın Çankaya ilçesindeki okullarda görev yapan 217
öğretmen oluşturmuştur. Araştırmaya katılan Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin
sormacaya verdikleri yanıtlar belirlenmiş, ardından bu yanıtların sıklık ve
yüzde değerleri hesaplanarak tablolaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin sormaca
sorularına vermiş oldukları yanıtlar daha çok eleştirel okuma düzeyinde
yoğunlaşmış; kitle iletişim araçlarının kullanımıyla ilgili bazı sorunlar
yaşadıkları belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerin okuma kültürü
düzeyinde edinilmesi beklenen becerilere de tam anlamıyla sahip olmadıkları
görülmüştür.
Journal Section | Proceedings |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |