The aim of this
research is to put forward whether teaching activities based on learning styles
and 6th grade students' motivations for learning Science have an effect on
their attitudes towards the subjects like Earth and Universe. The research is
quasi-experimental study that comprises of neutral assignment. Also, this study
has two experimental groups with pre-test and post-test groups and one control
group. The sample of the research is
constructed with totally 80 students in three classes, these are secondary
school 6th grade experiment-1 group of 31 students, experiment-2 group of 27
students and control group of 22 students. In the research, motivation scale
and learning style scale are used before implementation while Earth, Moon and
Sun scales are used before and after experimental practice. Descriptive
analysis, dependent groups t-test and one-way ANOVA test are utilized for
analysis of the obtained data. After the unit Earth, Moon and Life Source Sun
were taught to experiment-1 group students with teaching activities based upon
students' motivation for learning Science, it was observed that students'
average points raised from 84.16 to 100.35. Plus, when this unit was
commentated to experiment group-2 group through activities based on students’
learning styles, their average increased from 81.70 to 100.74, whereas the
average went up from 90.09 to 92.45 when the unit was taught to control group
via traditional methods taking place in Science Curriculum. Nevertheless, it
came in sight that there is not any meaningful relationship statistically
between experiment-1 group, experiment-2 and control group students’ post-test
points [F(2-79)=1.848, p>.05] of Earth, Moon and Sun attitude scale.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6. sınıf
öğrencilerinin Fene yönelik motivasyona ve öğrenme stillerine dayalı öğretim
etkinliklerinin Dünya ve Evren öğrenme alanlı konulara yönelik tutumlarını
incelemektir. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu ikisi deney, biri kontrol
grubundan oluşan yarı deneysel desenli bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, ortaokul 6. sınıf
deney-1 grubu 31, deney-2 grubu 27 ve kontrol grubu 22 olmak üzere üç sınıfta
toplam 80 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada uygulamadan önce motivasyon
ölçeği ve öğrenme stili ölçeği ile deneysel uygulama öncesi ve sonrasında ise
Dünya, Ay ve Güneş tutum ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi
için betimsel analiz, bağımlı gruplar t-testi ve tek yönlü ANOVA testi
kullanılmıştır. Dünya, Ay ve Yaşam Kaynağımız Güneş ünitesi, deney-1 grubuna
öğrencilerin fen bilimlerine yönelik motivasyonlarına dayalı öğretim
etkinliklerine göre anlatıldığında ortalama 84.16’dan 100.35’e, deney-2 grubuna
öğrencilerin öğrenme stillerine dayalı öğretim etkinliklerine göre
anlatıldığında ortalama 81.70’den 100.74’ya ve kontrol grubuna fen müfredatında
yer alan geleneksel yöntemlere dayalı öğretim etkinliklerine göre
anlatıldığında ise ortalama 90.09’dan 92.45’ya yükselmiştir. Fakat uygulama
sonrası deney-1, deney-2 ve kontrol grubu öğrencilerinin Dünya, Ay ve Güneş
tutum ölçeği son-test puanları [F(2-79)=1.848, p>.05] arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir farkın olmadığı ortaya çıkmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |