DOI: 10.26650/hayef.2019.19005
Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerinin
kişilerarası öz-yeterlik algılarını tespit etmek ve öğretmenlerin değer
yönelimlerinin, kişilerarası öz-yeterlik algıları üzerine etkisini
belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama desende tasarlanmıştır. Araştırma
evrenini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Sarıyer ilçesinde görev yapan
ortaokul ve ilkokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, basit
tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 64 okulda görev yapan 493
öğretmendir. Verilerin toplanmasında, “Öğretmen Kişilerarası Öz-Yeterlik
Ölçeği”(KÖYÖ); “Portre Değerler Ölçeği” (PDÖ) ile araştırmacı tarafından
hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen
verilerin analizinde, bağımsız grup t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova),
Kruskal-Wallis H testi, Mann-Whitney U testi, Spearman korelasyon analizi,
Pearson Ki Kare testi, Lineer regresyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak
öğretmenlerin değer yönelimlerinin öz-yeterlik algıları üzerine evrenselcilik,
güvenlik ve öz-yönelim değerleri etkili olmuştur. Bu aynı zamanda araştırmaya
katılan tüm öğretmenlerin en çok önem verdikleri ilk üç değerdir. Bu iki sonuç,
evrenselcilik, güvenlik ve öz-yönelim değerlerinin, hem öğretmenlerin
öz-yeterliklerini etkileyen değerler olduğunu, hem de öğretmenlerin tercih
ettikleri ilk üç değer olduğunu göstermektedir.
S. (2019). The effect of the teachers’ value orientation on interpersonel
self-efficacy perceptions. HAYEF: Journal of Education, 16(1); 89-116.
DOI: 10.26650/hayef.2019.19005
The aim of this study is to determine
teachers’ perceived interpersonel self-efficacy and the effect teachers’ value
orientations on interpersonel self-efficacy perception. The correlational
design was used in the research. The population of the research was teachers
working at the primary schools and secondary schools in the Sarıyer in the
2014-2015 education year. The sample of this study consisted of 493 teachers
working at the 64 schools, which was determined by the use of the random
sampling method. During the data collection process, “The Teacher Interpersonal
Self-efficacy Scale” , “Portrait Values Questionnaire” and “Personal Informatin
Form” developed by the researcher were used. Data analysis was done using the
independent group t- test, single – sided variance analysis ( Anova ),
Kruskal-Wallis H test, Mann-Whitney U test, Spearman correlation analysis,
Pearson chi square test, Linear regression analysis. When the findings were
evaluated it was discovered that; Universalism, security and self-direction are
the major values effecting teacher’s perceived interpersonel self-efficacy.
These findings shows that these three
values are most important values for all
teachers. These are universalism, security and self-direction. These three
values also interact with self-efficacy perceptions.
Cite this article as: Kaya, F.Ş., Türkan,
S. (2019). The effect of the teachers’ value orientation on interpersonel
self-efficacy perceptions. HAYEF: Journal of Education, 16(1); 89-116.
Interpersonel self-efficacy perception self-efficacy teachers’ self-efficacy value value orientation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |