The aim of this study is to determine the successful student’s profile of the science teacher. For this purpose, data were collected from 317 science teachers working in public and private schools. The descriptive research design was used in this study and the science teachers were asked open-ended questions as a method of data collection. In order to enrich the qualitative data, focus group interviews were conducted with five science teachers. Participants were asked about demographic characteristics in addition to the definition of successful student. According to the study results, science teachers divided the concept of successful students into 4 themes. One of these four themes is students’ personal characteristics. Others are successful students’ behavior which they exhibited in different environments. The science teachers emphasized successful students’ characteristics as “inquires”, “have a target” and “aware of their abilities and interests”. Besides, “apply what they have learned everyday life”, “solve daily life problems”, “planned and orderly work” are defined as successful students’ behaviors. For future research, successful students’ profiles of parents, students and other teachers should be investigated
Bu çalışmanın amacı Fen Bilimleri öğretmenlerinin başarılı öğrenci profillerinin
belirlenmesidir. Bu amaçla özel ve kamu okullarında çalışan 317 Fen Bilimleri
öğretmeninden veri toplanmıştır. Araştırmada betimsel çalışma deseni kullanılmış
veri toplama yöntemi olarak fen bilimleri öğretmenlerine açık uçlu soru sorulmuştur.
Nitel verilerin zenginleştirilmesi amacıyla 5 Fen bilimleri öğretmeniyle odak grup
görüşmesi yapılmıştır. Katılımcılara demografik özelliklerinin yanında başarılı öğ-
rencinin tanımı sorulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre fen bilimleri öğretmenlerinin
gözünde başarılı öğrenci kavramının 4 temaya ayrıldığı görülmektedir. Bu 4 temadan
birisi kişisel özellikleri açısından diğerleri ise farklı ortamlarda yaptıkları davranışlar
açısından tanımlanan başarılı öğrenci profilidir. Fen bilimleri öğretmenleri başarılı
öğrencinin özellikle “araştıran-sorgulayan”, “hedefleri olan” ve “kendi ilgi ve
yeteneklerinin farkında olan” kişisel özelliklerine vurgu yapmıştır. Bunun yanında
“öğrendiklerini günlük hayatta uygulayan”, “günlük hayattaki problemleri çözen”,
“planlı ve düzenli çalışan” kodları başarılı öğrencilerin yaptıkları davranışlar olarak
tanımlanmıştır. Bundan sonraki çalışmalarda eğitimin paydaşları olan öğrenci, veli
ve diğer branş öğretmenlerinin başarılı öğrenci profilleri belirlenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 1 |