The aim of this study was to analyze the effect of the perceived social support level on self-esteem in the 3th, 4th and 5th grade students who were attending to the Antalya Science and Arts Education Centre. The study was carried out with 73 pupils (32 girls and 41 boys), during 2012-2013 academic year. Self Esteem Sub-Scale of Rosenberg Self Esteem Inventory which was adapted to Turkish by Çuhadaroğlu (1086) and Perceived Social Support Scale developed by Yıldırım (1997) were used to collect the data. The data were analyzed via linear regression and variance analysis to test whether the perceived social support scores of the students affected their self-esteem level or not. The results showed that self-esteem levels of the gifted and talented students were affected by the social support scores perceived from the parents while they were not affected by the social support scores perceived from the friends and from the teachers. Also, the self-esteem levels of the participants were affected by the perceived social support related to their mothers’ education levels and financial situations of the families. It was found that the perceived social support did not affect the self-esteem related to the fathers’ education levels and the gender of the students
Bu çalışmanın amacı ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Antalya Bilim Sanat Eğitim Merkezi (BİL-SEM) e devam eden üstün zekalı ve üstün yetenekli ilkokul sınıf öğrencilerinde algılanan sosyal destek düzeyinin, benlik saygısına etkisini incelemektir. Araştırmaya 2012- 2013 eğitim öğretim yılında Antalya Bilim Sanat Merkezinde 3, 4. ve 5. sınıflarda öğrenimine devam 73 öğrenci (32 kız, 41 erkek) katılmıştır. Araştırmada, Morris Rosenberg (1963) tarafından geliştirilen ve Türkçe ’ye uyarlama çalışmaları Çuhadaroğlu (1986) tarafından yapılan Rosenberg Benlik Saygısı Envanterinin Benlik Saygısı Alt Ölçeği ve Yıldırım (2004) tarafından geliştirilen Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde istatistik paket programlarından SPSS’ in 17.0 sürümü kullanılmıştır. Araştırmada Antalya Bilim Sanat Merkezinde 3, 4. ve 5. Sınıflarda eğitim gören üstün zekalı ve üstün yetenekli çocukların algıladıkları sosyal destek puanlarının, benlik saygısı düzeylerini yordayıp yordamadığı regresyon ve varyans analizleri ile test edilmiştir. Sonuç olarak, aileden algılanan sosyal destek düzeyinin benlik saygısını etkilediği, arkadaştan ve öğretmenden algılanan sosyal destek düzeyinin benlik saygısını etkilemediği, annenin eğitim durumunun ve ailenin sosyo ekonomik durumunun benlik saygısını etkilediği, cinsiyetin ve babanın eğitim durumunun benlik saygısını etkilemediği, öğretmenden algılanan sosyal desteğin benlik saygısını etkilemediği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 1 |