The aim of this study is to examine the relationship among social competence, emotion regulation skills and play skills of children. The research was designed in compatible with the causal-comparative model. Participants of the study were consisted of 228 children, all of whom are 60-72-month old, attending state and private kindergartens in central provinces of Erzurum, in the 2014-2015 academic years. Research data were gathered by using “Social Competence Behavior Evaluation-Preschool Edition, Short Form (SCBE-30)”, “Emotion Regulation Checklist” and “Game Skills Rating Scale”. The findings of the study revealed that positive correlation was found between social competence sub-scale scores and play skills scores; negative correlation between anger-aggression, anxiety-withdrawal subscales scores and play skills scores of children. In addition, it has been detected negative correlation between children’s play skills scores and “Variability-Negativity” sub-scale scores of Emotion Regulation Checklist
Bu araştırmanın amacı çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu 2014-2015 eğitim öğretim yılında, Erzurum il merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık 228 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmanın verileri “Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği”, “Duygu Düzenleme Ölçeği” ve “Oyun Becerileri Değerlendirme Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların oyun becerileri ile sosyal yetkinlikleri arasında pozitif, “Kızgınlık-Saldırganlık” ve “Anksiyete-İçe dönüklük” alt boyutu arasında negatif ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca çocukların oyun becerileri ile Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği’nin “Değişkenlik-Olumsuzluk” alt boyutu arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 1 |