The aim of the study is to examine the effect of science technology society course on preservice science teachers’ perceptions of nature of science. The study was conducted with 30 preservice science teachers enrolled to Science Technology and Society course during the spring term of 2011-2012 academic year. To examine the effect of Science, Technology and Society course on preservice science teachers’ perceptions on nature of science, VOSTS questionnaire were given to 30 preservice science teachers before and after the application. During 12 weeks of intervention, preservice science teachers were informed about contemporary information and socio-scientific dimensions on the basic subjects of science. Data were analyzed using SPSS 15.0 statistical programme. The results show that STS course has a significant role in developing preservice sicence teachers’ perceptions of some dimensions of NOS (e.g. tentaviness, subjectivity, empirically based, observation and inferences, imagination and creativity, social and culturel embeddedness)
Bu araştırmanın amacı FTT dersi kapsamında yapılan uygulamaların öğretmen adaylarının bilimin doğasını algılama düzeylerindeki değişime etkisini incelemektir. Bu çalışma 2011-2012 eğitim öğretim yılı bahar döneminde 30 fen bilimleri öğretmen adayıyla Fen Teknoloji Toplum dersi kapsamında yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının bilimin doğasının unsurlarını algılama düzeylerindeki değişimi incelemek amacıyla VOSTS anketi ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Fen Teknoloji Toplum dersi kapsamında 14 hafta boyunca fen bilimlerinin temel konuları hakkındaki güncel bilgiler ve sosyobilimsel boyutları ele alınmıştır. Veriler SPSS 15.0 istatistik programıyla Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre FTT dersi kapsamında yapılan uygulamaların öğretmen adaylarının bilimin doğasının değişebilirlik, öznellik, deneye dayalı olması, gözlem ve çıkarım, hayal gücü ve yaratıcılık, sosyal ve kültürel unsurlarını algılama düzeylerini geliştirmede önemli bir etkisi olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Dissertation Articles |
Authors | |
Publication Date | June 12, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 1 |