BibTex RIS Cite

CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS' ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE'S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM

Year 2012, Issue: 43 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 55 - 75, 24.05.2013

Abstract

This study focuses on consumers' conflict between their actual and ideal self-images, and the reflection
of this conflict on definition of 'beauty'. The study assumes that cosmetic brands transfer
messages similar to the ideal self, apart from the actual self; and cosmetic brand messages depend
on consumers' ideal self. In addition, the study declares the facts that beauty promising brand messages
are composed of analogical stereotyped models; and product and beauty messages repeat
themselves number of times. In protest against this collective trend Dove initiated a campaign called
'Real Beauty Campaign' which emphasizes 'actual self'. This campaign continued to exist under
the project: 'Self-Esteem Program' with the ultimate aim of raising awareness of being at peace
with one's appearance especially among young women. This study not only analyzes the beauty
promises of cosmetic industry and the stereotypes that is made; but also discusses, from a critical
point of view, the brand messages and related communication efforts by taking into account the
background of the brand structure. At the same time it examines the debates within the scope of
sustainable brand identity, and concentrates on the campaign themes.
Key words: Stereotype Beauty, Cosmetic Industry, Dove.

TÜKETİCİNİN GERÇEK VE İDEAL BENLİKLERİ ARASINDAKİ ÇATIŞMA: DOVE GERÇEK GÜZELLİK
KAMPANYASI VE ÖZ SAYGI PROGRAMI İLE STEREOTİP KOZMETİK MARKA MESAJLARINA
KARŞI PROTEST BİR YAKLAŞIM

ÖZ
Bu çalışma tüketicilerin gerçek ve ideal benlik imajları arasındaki çatışmaya ve bu çatışmanın 'güzellik'
tanımındaki yansımasına odaklanmaktadır. Çalışma, kozmetik markaların gerçek benlikten
ayrı olarak ideal benlikle benzeşen mesajlar ilettiğini ve kozmetik marka mesajlarının tüketicilerin
ideal benliklerine bağlı olduğunu varsaymakla birlikte, güzellik vadeden marka mesajlarının analojik
basmakalıp modellerden oluştuğuna, ürün ve güzellik mesajlarının defalarca kendilerini tekrar
etmelerine ilişkin bir perspektif sunmaktadır. Bu kolektif trende protest olarak Dove tarafından
gerçekleştirilen ve 'gerçek benlik' vurgusunu temel alan 'Campaign for Real Beauty' adlı kampanya,
'movement for self-esteem' projesi ile devam ederek, özellikle genç kadınları dış görünüşleriyle barışık
olma konusunda bilinçlendirmeyi hedeflemektedir. Çalışma, kozmetik endüstrisinin sunduğu güzellik
vaatleri ve yarattığı stereotipi değerlendirmenin yanı sıra, bu akıma eleştirel bir bakış açısıyla karşı
duruşa dayandırılan marka mesajlarını ve ilgili iletişim çabalarını, geri planlarındaki marka yapısını
dikkate alarak tartışmaktadır. Aynı zamanda, bu tartışmaları sürdürülebilir marka kimliği ekseninde
değerlendirerek kampanya temaları konusuna yorum geliştirmektedir.
Anahtar Kelimeler: Stereotip Güzellik, Kozmetik Endüstrisi, Dove.

Year 2012, Issue: 43 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 55 - 75, 24.05.2013

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Filiz Otay Demir This is me

Dilge Kodak

Publication Date May 24, 2013
Published in Issue Year 2012 Issue: 43 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi

Cite

APA Otay Demir, F., & Kodak, D. (2013). CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(43), 55-75. https://doi.org/10.17064/iüifhd.17724
AMA Otay Demir F, Kodak D. CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. May 2013;(43):55-75. doi:10.17064/iüifhd.17724
Chicago Otay Demir, Filiz, and Dilge Kodak. “CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, no. 43 (May 2013): 55-75. https://doi.org/10.17064/iüifhd.17724.
EndNote Otay Demir F, Kodak D (May 1, 2013) CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 43 55–75.
IEEE F. Otay Demir and D. Kodak, “CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, no. 43, pp. 55–75, May 2013, doi: 10.17064/iüifhd.17724.
ISNAD Otay Demir, Filiz - Kodak, Dilge. “CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 43 (May 2013), 55-75. https://doi.org/10.17064/iüifhd.17724.
JAMA Otay Demir F, Kodak D. CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2013;:55–75.
MLA Otay Demir, Filiz and Dilge Kodak. “CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, no. 43, 2013, pp. 55-75, doi:10.17064/iüifhd.17724.
Vancouver Otay Demir F, Kodak D. CONFLICTS BETWEEN CONSUMERS’ ACTUAL AND IDEAL SELF-IMAGE: A PROTEST APPROACH TO STEREOTYPED COSMETIC BRAND MESSAGES THROUGH DOVE’S REAL BEAUTY CAMPAIGN AND SELF-ESTEEM PROGRAM. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2013(43):55-7.