Mass media has an important role in facilitating knowledge acquisition. In particular, individuals can acquaint themselves with social and political developments in their own countries and in different countries through the news on TV. Through the news citizens can develop political opinions and take part in social life. In this sense, the news programs can be considered socialization tools. Like adults, children also have the right of access to information. Therefore, the purpose of news programs is also to inform children about these processes. Prerequisite for that is to produce a news program in children’s language. As of now, news programs for children are not available in Turkey. Therefore, this study intends to submit a proposal on the development of a children’s news program by analyzing the news program logo! Die Welt und ich. In the study, three news items related to political and social issues are selected and examined using the discourse analysis method. The analysis reveals that political and social issues are discussed in the program along with some background information on the issues and children’s participation and opinions on the issues are encouraged. This kind of presentation is considered useful in promoting political socialization among children.
Kitle iletişim araçları vatandaşların sahip olduğu bilgi edinme hakkına ulaşabilmelerinde önemli bir işleve sahiptir. Özellikle televizyonda sunulan ana haber bültenleri aracılığıyla, bireyler yaşadıkları ülke ve farklı coğrafyalardaki toplumsal ve siyasi gelişmeler hakkında bilgi edinebilmekte, tutum oluşturabilmekte ve böylece toplumda söz sahibi olabilmektedirler. Bu anlamda haber programları (siyasal) toplumsallaşma aracı olarak değerlendirilebilir. Yetişkin bireyler gibi, çocukların da bilgi edinme hakkına sahip oldukları göz önünde bulundurulduğunda, haber programlarının çocuklar için de toplumsal ve siyasi süreçleri aktarmaları açısından aynı işleve sahip oldukları ileri sürülebilir. Ancak bunun koşulu şüphesiz çocukların algı ve diline uygun olarak hazırlanmış bir haber programının üretilmesidir. Bu noktada Türkiye’de çocuklara yönelik bir haber programının bulunmaması bir eksiklik olarak görülmektedir. Buradan hareketle çalışma, logo! Die Welt und ich programını hem içerik hem de biçimsel açıdan analiz ederek Türkiye’de çocuk haber programı geliştirme üzerine bir öneri sunmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda çalışmada, siyasi ve toplumsal içerikli üç haber seçilmiş ve haberler söylem analizi yöntemi ile incelenmiştir. Haber içeriklerinin analizlerinden elde edilen bulgulara göre, programda siyasi ve toplumsal meseleler arka plan bilgileriyle birlikte aktarılmakta, çocukların katılım ve görüşleriyle desteklenmektedir. Bu sunum biçiminin ise çocukların siyasal toplumsallaşma sürecini teşvik etmesi açısından yararlı olduğu düşünülmektedir.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 53 |