The 106th verse of Baqarah surah,
that is maybe the first verses for naskh theory in the Usul/methodology, has
undertaken a paternal role about the existence of naskh and, the formulation of
naskh’s kinds and its form of realization. This article has dealt with the naskh
and nas’ as two basic concepts in
the context of different mutawater readings of Quran/Qraah. The article
disregards that the discussion about there is naskh in Quran or not as a
popular theme by the side of interpreters/Mufassers of Quran. Despite of that,
the article evaluates this issue in the frame of the data of Usul/methodology
and aims to indicate that there is a distinction between naskh and nas’.
Therefore, it aims to some determinations about isolating elements, which are
evaluated under the nas’
concepts, from naskh.
Bir problematik (mes’ele) olarak usul ilminde incelenen nesih teorisinin kullandığı ayetlerden belki de ilki olan Bakara suresi 106. ayet neshin mevcudiyeti, gerçekleşme şekli ve çeşitlerinin formüle edilmesinde bir şablon görevi üstlenmektedir. Bu çalışma Bakara suresi 106. ayette geçen ve nesih teorisi açısından temel iki kavram olan nesh ve nes’i -mütevatir kıraatlar bağlamında- bu kelimeler üzerinde bulunan farklı kıraatları esas alarak incelemektedir. Özellikle son dönem tefsir akademisyenleri nezdinde yaygın hale gelen Kur’an’da neshin varlığı/yokluğu gibi bir tartışmayı gündemine almayan çalışmamız, konuyu usul ilminin verileri çerçevesinde ele almakta ve nesh-nes’ kavramları arasında bir ayırıma giderek nes’ kavramı altında değerlendirilebilecek unsurların nesh’ten soyutlanması noktasında tespitler yapmayı hedeflemektedir.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 32 |