Abū Sahl ʽĪsā ibn Yaḥyā al-Masīḥī (d. after 416/1025) is a neglected figure within the philosophical tradition in Islam. The very limited information about his life shows that he was under the patronage of the Ma’mūnid ruler Ma’mūn ibn Ma’mūn, and his vizier Abū al-Ḥasan al-Sahlī together with a group of famous scholars, such as Ibn Sīnā, al-Bīrūnī, Ibn al-Ḫammār, and Ibn ʽIrāq. He wrote many works on different fields of philosophy, particularly on medicine. Among them, Kitāb fī aṣnāf al-ʽulūm al-ḥikmiyya is a relatively early example of the genre that falls under the classification of the philosophical/intellectual sciences. Abū Sahl’s work is explicitly based on the Aristotelian corpus arranged in Alexandria in late antiquity, and he introduces each science by referring to its basic text(s), using the commentary tradition found both in late antiquity and in the Islamic period. In addition to the general importance of the wide literature that Abū Sahl provides us with, what is yet a more remarkable and exceptional feature of his work is his argument about the nature of “universal science”. As distinct from the positions of al-Fārābī and Ibn Sīnā, Abū Sahl sees both metaphysics and natural science as “universal sciences”. In this article, I first introduce Abū Sahl’s life and works, then analyze the content of Kitāb fī aṣnāf al-ʽulūm al-ḥikmiyya, focusing on his distinction between universal and particular sciences, and finally present the revised edition and Turkish translation of the work.
İslam felsefesi geleneğinin unutulmuş isimlerinden biri olan Ebû Sehl Îsâ b. Yahyâ el-Mesîhî (ö. 416/1025’ten sonra), ilişki içinde olduğu isimler kadar henüz araştırmacıların ilgisine pek mazhar olmamış olsa da eserleri açısından dikkate değer bir filozoftur. Hayatı hakkında sahip olduğumuz sınırlı bilgiler, onun, bir dönem, Me’mûnî hükümdarı Me’mûn b. Me’mûn ve veziri Ebu’l-Hasen es-Sehlî’nin himayesinde İbn Sînâ, Bîrûnî, İbnü’l-Hammâr ve İbn Irâk gibi önemli bilginlerle birlikte çalışmalarını sürdürdüğünü göstermektedir. Başta tıp olmak üzere felsefenin pek çok alanında eserler kaleme alan Ebû Sehl’in, felsefî bilimlerin sınıflandırılmasıyla ilgili olarak vezir Sehlî için kaleme aldığı Kitâb fî esnâfi’l-ulûmi’l-hikmiyye, bu alana dair günümüze gelen görece erken eserlerden biridir. Metafizik yanında tabiî bilimi de “tümel bilim” kapsamında değerlendirmesiyle öne çıkan eserde, Ebû Sehl, Geç Antik dönemde İskenderiye’de oluşmuş Aristotelesçi külliyatı merkeze alarak her bir bilim dalının içeriği, o alanda yazılmış temel metinler ve bu metinler hakkında yapılmış açıklayıcı/yorumlayıcı çalışmalara atıfta bulunarak yüzyıllara yayılmış geniş bir literatürü okuyuculara sunmaktadır. Bu makalede, Ebû Sehl’in hayatı ve eserleri ortaya konulduktan sonra, Kitâb fî esnâfi’l-ulûmi’l-hikmiyye tanıtılmakta ve eserin yeni bir neşrine ve Türkçe tercümesine yer verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Submission Date | July 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |