Bu çalışmada ergenlik dönemindeki kadın ve erkeklerin, toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp
yargılarının tartışıldığı konuşma kayıtlarında belirlenen, etkileşimsel stratejiler ve dilsel
araçlar konuşma analizi yöntemi ile incelenmiştir. Yaşları 11-14 arasında değişen hemcins
(10 kadın- kadın ve 10 erkek-erkek) ve karşıt cins (10 kadın-erkek) gruplarındaki katılımcılar,
üzerlerinde toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp yargıları sorgulayan ifadelerin yer aldığı 6 kart
üzerinde konuşmuşlardır. Konuşmalarda tespit edilen söz kesme girişimlerinde tarafların,
kullandıkları stratejilerin toplumsal cinsiyetin etkileşimde sergilenmesiyle ilgili literatürü
desteklediği görülmüştür. . Kadın- kadın ve erkek-erkek grupları karşılıklı konuşmalarda,
toplumsal cinsiyete ilişkin problemleri müzakere ederken söz kesme oranları/frekansları
birbirine yakın çıkmıştır. Kadın-erkek gruplarında söz kesme girişimlerini yapan taraf,
baskın olarak erkek olmuştur. Bu sonuçlar sözel etkileşimde, toplumsal cinsiyet kuruluşu
bağlamında tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet, Söz Kesme, Konuşma Analizi.
In this study, interactional strategies and tools utilized in recordings of adolescents’ conversations about gender stereotypes were analyzed by using conversation analysis. The participants divided into same-gender (10 woman-woman and 10 man-man) and mixed-gender dyads (10 woman-man) with an age range of 11-14, were asked to talk about 6 picture cards each with a question regarding a gender stereotype. Analysis of recorded conversations revealed that interruptions were used by all gender groups however differently in accordance with the previous studies about performance of gender in talk. The frequency of verbal interruptions were similar in same-gender dyads. In mixed-gender dyads, however, interruptions were done mostly by men. The implications of these results will be discussed in terms of literature on gender construction in verbal interactions.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2013 |
Submission Date | May 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 33 Issue: 2 |
Psikoloji Çalışmaları / Studies In Psychology / ISSN- 1304-4680