This study determines student needs for Chinese reading comprehension skills, one of the four basic language skills in teaching Chinese as a foreign language at the undergraduate level. Questionnaires and open-ended interviews were used for data collection, and graduate students, teachers, and foreign students were consulted about students’ needs. The study group consisted of 121 Turkish students from Chinese undergraduate programs, 79 students with different native languages learning Chinese, 6 Turkish teachers, 10 native language speakers, and 10 students in Chinese graduate programs. Questionnaire findings were calculated as frequencies and percentages. Students’ needs were determined by evaluating the detailed questionnaires and interview results. Results indicated that teachers should prioritize activities with varied strategies and techniques for development of reading comprehension skills. Graduate students supported these results. Strategies and reading-technique awareness needs to be increased through a large number of varied activities. Although students were aware of strategies’ importance, interview results revealed their strategies and techniques to be inadequate. Knowledge of students’ needs, as determined in this study, will benefit instruction in comprehension skills—accepted as the basis of language teaching—to help teachers prepare and implement a more detailed, student-focused syllabus. Finally, the needs analysis will enhance students’ acquisition of reading comprehension skills and facilitate learning outcomes to reach the targeted level.
Bu çalışmanın amacı, Çince öğretiminde dört temel dil becerilerinden biri olan okuma-anlama dersi için, Türkiye’de lisans düzeyinde eğitim gören öğrencilerin gereksinimlerini belirlemektir. Öğrenci gereksinimleri için mezun öğrenci, öğretmen ve yabancı uyruklu öğrencilerin görüşlerine başvurulan bu çalışmada, sormaca ve görüşme teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Çince lisans programlarından 121 Türk öğrenci, 79 Çince öğrenen farklı anadile sahip öğrenci, 6 Türk öğretmen, 10 anadil konuşucusu öğretmen ve 10 mezun öğrenciden oluşmaktadır. Sormaca yoluyla elde edilen veriler, frekans ve yüzde değerleri alınarak hesaplanmıştır. Ayrıntılı oluşturulan sormaca ve görüşme sonuçlarından elde edilen bulgular değerlendirilerek Türk öğrencilerin gereksinimleri belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, okumaanlama derslerinde öğretmenler, okuma-anlama becerisinin geliştirilmesi için strateji ve tekniklerle dolu etkinliklere öncelik vermelidir. Mezun öğrenciler de aynı görüşü desteklemektedir. Çok sayıda çeşitli etkinliklerle strateji ve teknik farkındalığının arttırılması gerekir. Öğrencilerin stratejilerin öneminin farkında olmalarına rağmen yeterli strateji, teknik kullanmadıkları görüşme sonuçlarından anlaşılmıştır. Belirlenen öğrenci gereksinimleri, dil öğretiminin temeli kabul edilen okuma-anlama becerisine ilişkin yapılan çalışmalara, dersi veren öğretmenlere daha ayrıntılı ve öğrenciye odaklanan ders izlenceleri hazırlamaları ve uygulamaları açısından faydalı olacağı düşünülmektedir. Çalışmada yapılan gereksinim çözümleme okuma-anlama becerisinin kazandırılması ve öğrenme çıktılarının hedeflenen düzeye ulaşmasına olanak sunacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 39 |