Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler

Yıl 2017, Cilt: 37 Sayı: 1, 45 - 74, 15.06.2017

Öz

İmkan sahibi haminin sanatçıyı desteklemesi olarak tanımlanabilecek himaye (patronaj) sistemi, modern zamanda ortaya çıkan piyasa sistemine kadar sanat üretiminin sürekliliğini sağlayan en önemli etkenlerden biri olmuştur. Bu ilişki çerçevesinde gördüğü desteğe karşılık sanatkar eserlerini patronunun zevk ve taleplerine göre şekillendirmektedir. Osmanlı musiki geleneği için başlıca hamilerden olan padişahlarla çevresindeki müzisyenlerin ilişkisinin medhiye besteler üzerinden değerlendirildiği bu çalışma, aynı zamanda birer müzisyen olan III. Selim ve II. Mahmud devirleriyle sınırlandırılmıştır. Divan edebiyatındaki yaygınlığına rağmen musiki sahasında örnekleri sınırlı olan medhiye bestelerden ele alınan döneme ait 35 esere ulaşılmıştır. Bu eserler bestekar, makam, usul ve form bilgileri ile hangi sultana atfen bestelendiklerine göre analiz edilmiştir. Çalışmada medhiyelerin değerlendirmeye alınan diğer bir boyutu ise güfteleri olmuştur. her bir güfte üzerinde durulduktan sonra metinler "dua", "övgü" ve "tebrik" üst başlıkları altında belirlenen temalara göre incelenmiş ve böylece medhiyelerde ön plana çıkan hususlar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • -

The Relationship of musician to Political Power in the Process of Modernization: The Eulogies Composed for Selim III and Mahmud II

Yıl 2017, Cilt: 37 Sayı: 1, 45 - 74, 15.06.2017

Öz

The patronage system, which can be defined as support of an artist by a prosperous patron, has been one of the most important factors in ensuring the continuity of artistic production up to the modern market system. In the context of this relationship, artists have formed their artistic works through patron's pleasures and wishes in return for the support they receive. This study examines the relationship of sultans, who were major patrons of the Ottoman musical tradition, with the musicians around them through the composed eulogies (medhiye). It is limited to the reigns of Selim III and Mahmud II, who were also musicians. In spite of the prevalence in Ottoman poetry, examples of eulogies are limited in Ottoman music, with 35 composed eulogies having been found for this period. These musical works have been analyzed according to composer, mode (makam), rhythm (usül), form, and dedication. Another dimension in this study is an evaluation of these eulogies' lyrics. After focusing on each set of lyrics, the texts have been examined according to the themes set out under categories such as prayer, praise, and greeting. Thus the subjects that are significant in the eulogies have been identified.

Kaynakça

  • -
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selman Benlioğlu

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 37 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Benlioğlu, S. (2017). Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 37(1), 45-74.
AMA Benlioğlu S. Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. Haziran 2017;37(1):45-74.
Chicago Benlioğlu, Selman. “Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim Ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 37, sy. 1 (Haziran 2017): 45-74.
EndNote Benlioğlu S (01 Haziran 2017) Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 37 1 45–74.
IEEE S. Benlioğlu, “Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler”, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, c. 37, sy. 1, ss. 45–74, 2017.
ISNAD Benlioğlu, Selman. “Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim Ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 37/1 (Haziran 2017), 45-74.
JAMA Benlioğlu S. Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. 2017;37:45–74.
MLA Benlioğlu, Selman. “Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim Ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, c. 37, sy. 1, 2017, ss. 45-74.
Vancouver Benlioğlu S. Modernleşme Sürecinde İktidar-Müzisyen İlişkisi: III. Selim ve II. Mahmud İçin Bestelenen Medhiyeler. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. 2017;37(1):45-74.