The aim of this study is to develop a measurement tool for determining and psychometrically examining the social impact levels of university students. The scale is a 7-point Likert-type self-reported scale. The sample of the study consists of 316 students (235 females, 81 males; average age = 23.08 years) actively enrolled at various universities during the 2019-2020 academic year. As a result of the factor analysis, the scale has been determined to consist of 13 items and have a single-factor structure that explains 46.637% of the total variance. Cronbach’s alpha of reliability for the scale is .941. For the item-total and item-remainder analyses, all values are significant at the level of p < .000. As a result of the analysis on the discriminatory power of the scale’s total scores, a significant difference was determined to exist between the groups (p < .000). However, as a result of the confirmatory factor analysis, the goodness-of-fit values were seen to be within the appropriate reference ranges (χ2 / df = 2.786; RMSEA = 0.076; SRMR = 0.09; CFI = 0.929; GFI = 0.915). The findings obtained as a result of the research reveal the Social Impact Scale (SIS) to be able to be used as a valid and reliable measurement tool in determining university students’ social impact levels.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal etki düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmek ve psikometrik yönden incelemektir. Ölçek kendini ifade etmeye dayalı (self-report) yedili likert tipindedir. Araştırmanın örneklemi 2019-2020 eğitim-öğretim yılında çeşitli üniversitelerde (Marmara, Fırat ve Muş Alparslan) aktif öğrenim gören 235’i kadın 81’i erkek ve yaş ortalaması 23.08 olan toplam 316 öğrenciden oluşmaktadır. Yapılan faktör analizleri sonucunda 13 maddeden oluşan ölçeğinin tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu ve açıklanan toplam varyansın %46,637 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach’s alpha güvenirlik katsayısı .941 olarak bulunmuştur. Madde toplam-kalan analizleri için tüm değerler (p<,000) düzeyinde anlamlıdır. Ölçek toplam puanlarının ayırt ediciliğine ilişkin yapılan analizler neticesinde de gruplar arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p<,000). Bununla birlikte yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum iyiliği değerlerinin uygun referans aralıklarında olduğu görülmektedir (χ2/sd=2,786; RMSEA=0,076; SRMR= 0,09; CFI= 0,929; GFI= 0,915). Araştırma sonucunda elde edilen bulgular Sosyal Etki Ölçeği’nin (SEÖ), üniversite öğrencilerinin sosyal etki düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 41 Issue: 1 |