Niksar tarihi ile ilgili bir çalıştay dolayısıyla, 2012 senesinde gerçekleştirdiğimiz
ziyaret sırasında, Melik Danişmend Gazi Türbesi’nin haziresinde yeşil sırlı tuğla
bir şahide dikkatimizi çekmiştir. Şahide, daha önce bir benzeri görülmemiş şekilde,
pişmiş topraktan imal edilerek sırlanmış olması bakımından ve (mevcut literatür
incelemesine göre) bu malzemeden tespit edilmiş tek örnek olarak karşımıza çıkması
açısından önem arz etmektedir. Çalışmadaki amaç, şahidenin teknik, biçim
ve süsleme özelliklerinin tanıtılarak literatüre geçirilmesidir.
Dikdörtgen biçimdeki şahidenin üst kısmı altı adet yuvarlak dilimle düzenlenmiş
olup ortadaki dilim biraz kırık olmakla birlikte hafif sivri bir şekilde sonlandığı
tahmin edilmektedir. Kalan izlerinden yeşil sırlı olduğu anlaşılan tuğla şahidenin
yüzeyinde, kalıp baskı tekniğiyle serbest şekilde yapılmış süslemeler yer almaktadır.
Şahide üzerinde kitabe ve tarih bulunmamaktadır. Burada tanıtılan yeşil sırlı
tuğla şahidenin tarihlendirilmesinde, imal edildiği malzemeyle benzer karşılaştırma
malzemesi tespit edemediğimiz için kesin bir şey söylemek zordur. Ancak
söz konusu şahideyi, malzemeleri farklı olmakla birlikte, biçim özellikleri olarak
benzer şahidelerle karşılaştırmamız mümkün olabilir. Özellikle Niksar, Tokat ve
Sivas bölgesindeki diğer örneklere baktığımızda, genel olarak XIV. ve XV. yüzyıla
tarihlenen benzer biçimdeki şahidelere rastlamak mümkündür. Taş şahidelerdeki
dilimli biçimin ve rozetlerin kullanımının benzerliği dikkate alındığında sırlı tuğla
şahidenin XIV. - XV. yüzyıllara tarihlendirilebileceği ileri sürülebilir.
Due to a workshop on the history of Niksar, during the visit we carried out in
2012 a green glazed brick tombstone in Melik Danişmend Gazi Tomb has been
taken our attention. The tombstone is important in that it is made from terracotta,
unprecedented, and that it is confronted as the only example identified from this
material (according to existing literature review). The purpose of this study is to
introduce the technical, form and ornamentation characteristics of the tombstone
to the literature. The upper part of the rectangular form is arranged with six round
slices and the middle slice is estimated to have ended in a slight pointed manner.
On the surface of the brick, which is understood to be the green glaze from the
remaining traces, there are freestanding ornaments with mold printing technique.
There is no inscription and no date on the tombstone. It is difficult to tell a
definite thing about the date of the tombstone, for which we can not identify the
comparison material from its type. However, it may be possible that we compare
the examples with similar features as the form features, albeit the materials are
different. Especially when we look at other tombstones in the regions of Niksar,
Tokat and Sivas, it is possible to find similar forms, generally dated to the XIV.
and XV. centuries. Given the similarity of the use of sliced forms and rosettes on
stone tombstones, it can be argued that the glazed brick tombstone can be dated
to the fourteenth and fifteenth centuries.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 27 |