Süveyş Kanalı’nın 1869’da açılmasından dört
yıl önce Basra’daki filoya dâhil edilmek üzere İstanbul’dan iki Osmanlı harp
gemisi yola çıkarıldı. İzmir ve Bursa adlı korvetler Cebel-i Tarık Boğazı’ndan
geçip İspanya-Brezilya ve Ümit Burnu’na uğradıktan ve oldukça meşakkatli bir
yolculuktan sonra 15 ayda Basra’ya ulaştı. Osmanlı tarihinde ilk defa
İstanbul’dan Basra’ya harp gemisi gönderilmesi ve gemilerin ilk defa okyanus
yolculuğu yapması bu seyri önemli kılan hususlar arasındaydı. Adı geçen iki
Osmanlı korvetinin İstanbul-Basra arasındaki yolculuğunun anlatıldığı bu
makalede Türk denizcilik tarihinin bir safhasının aydınlatılması amaçlanmıştır.
Çalışmayla iki korvetin Basra’ya gönderilmelerine ilişkin stratejik amacın ve
bunun etkisinin ortaya çıkarılması hedeflenmektedir. Makalede başvurulan temel
kaynaklar, Bursa korvetinde görevli Mühendis Faik ile İmam Abdurrahman
Efendi’nin hatıraları ile korvetin süvarisi Kaymakam Ahmed Bey’in hazırlamış
olduğu bir rapordur. İlk iki çalışma bilinmekle birlikte Kaymakam Ahmed Bey’in
raporunun şimdiye kadar hiç kullanılmaması ve ilk defa bu çalışmaya kaynaklık
etmesi bu makaleyi özgün kılan hususlardan biridir. Bu çalışma arşiv
belgeleriyle de desteklenmiştir. Osmanlı Arşivi’nde ve Deniz Tarih Arşivi’nde
yapılan araştırmalar sonucu korvetlerin yolculuk için yaptıkları hazırlıklar,
yolculuk sırasındaki tamirat ve ikmal işlemleri için ihtiyaç duyulan paranın
havalesi gibi konularda vesikalar bulunduğu ortaya çıkarılmıştır. Bunlar
konunun daha iyi anlaşılmasına imkân sağlamıştır.
Two Ottoman warships departed from Istanbul
and were incorporated in the fleet in Basra four years before the Suez Canal
was completed in 1869. These corvettes, called Izmir and Bursa, reached Basra
at the end of the difficult 15-month long trip after sailing through Gibraltar
and stopping in Spain, Brazil and Cape Town. For the first time in Ottoman
history, sending battleships from Istanbul to Basra and the first voyage of
these ships in the ocean were some of the highlights of this course. The aim of
this study is to clarify a phase of Turkish maritime history and to explore the
journey of two Ottoman corvettes between Istanbul and Basra. Another purpose of
the study is to find out the strategic purpose and the effect of sending these
corvettes to Basra. The main sources of this article are the memories of
Engineer Faik and Imam Abdurrahman Efendi, who were assigned in the Bursa
Corvette and the report prepared by Commander and Lieutenant Colonel Ahmed Bey.
Although the first two studies are known, the fact that the Colonel Ahmed Bey's
report has never been used so far is one of the reasons why this article is
unique. This work was also supported by archival documents. As a result of the
research carried out in the Ottoman Archives and the Naval History Archives, it
was found that there were documents about the preparation of the corvettes and
the money needed for repairs and replenishment during the voyage. These sources
provided a better understanding of the subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 69 |