In the educational programs developed in Turkey since 2004, the constructivist approach was used and the textbooks and their content were changed in this direction. One of the programs prepared after this date is the Turkish Lesson Teaching Program. Books are to be used in Turkish lessons according to the new program; it has been prepared as a textbook, a workbook, and a teacher’s guide. Teachers’ guide books have been discontinued as of the 2018–2019 academic year. This study aims to determine the opinions of Turkish teachers about the abolition of teachers’ guide books. In the research, inter views were used form qualitative data collection methods and data obtained using a semi-structured interview form prepared following expert opinions were analyzed through content analysis.The findings were presented and interpreted in tables. At the end of the study, it was found that removing the teachers’ guide books was seen as having a negative impact on Turkish lessons in terms of planning, time management, and processing; although it has been concluded that it has positive effects on teachers’ creativity. In addition, the results suggested that the textbooks prepared after the guide books were removed were insufficient, the number of in-course activities decreased, and the removal of the guide books did not affect the learning processes of the students.
Türkiye’de 2004 yılından itibaren hazırlanan öğretim programlarında, yapılandırmacı yaklaşım esas alınmış ve ders kitapları ile içerikleri de bu doğrultuda değişikliğe uğramıştır. Bu tarihten sonra hazırlanan programlardan biri de Türkçe Dersi Öğretim Programı’dır. Yeni programa göre Türkçe derslerinde kullanılacak kitaplar; ders kitabı, çalışma kitabı ve öğretmen kılavuz kitabı olarak hazırlanmıştır. Öğretmen kılavuz kitapları 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren kullanımdan kaldırılmıştır. Bu çalışmanın amacı, öğretmen kılavuz kitaplarının kaldırılması konusunda Türkçe öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme kullanılmış, uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular tablolar halinde sunulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonunda öğretmen kılavuz kitaplarının kaldırılmasının Türkçe dersini planlama, zaman yönetimi, işleniş bakımından olumsuz yönde etkilediği sonuçlarına ulaşılırken öğretmen yaratıcılığı bakımından olumlu etkilerinin olduğu, öğretmenin yaratıcılığını artırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca kılavuz kitaplar kaldırıldıktan sonra hazırlanan ders kitaplarının içerik açısından yetersiz olduğu, ders içi etkinliklerin sayısının azaldığı ve kılavuz kitapların kaldırılmasının öğrencilerin öğrenme süreçlerine herhangi bir etkisinin olmadığı sonuçlarına da ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 31 Issue: 2 |