The aim of this research is to compare the Turkish Proficiency Exam (TPE) with the language proficiency exams applied internationally in terms of content (what skills the exams are prepared for, what types of questions are included in the exams) and to determine the qualitative view of TPE. The data source of the research is the Turkish Proficiency Exam (TPE) administered by Yunus Emre Institute and the language proficiency exams held in the international arena. These exams are in the equivalence table of ÖSYM (Republic of Turkey Measurement Selection and Placement Center). These exams are CPE, CAE, TOEFL iBT, PTE Academic for English; TestDaF, DSD II, telc Deutsch and Goethe-Zertifikat for German; DELF & DALF for French, DELE for Spanish, CELI for Italian, TORFL for Russian. Data sources were analyzed by content analysis technique. According to the data obtained, It has been determined that all of the TPE and other language proficiency exams are prepared according to four skills (listening, speaking, reading, writing), however, some language proficiency exams also have sections that measure grammar and integrated skills. In terms of question type, TPE and other language proficiency exams are similar in terms of question types, but there are also question types that are found in other language proficiency exams but not in TPE.
Bu araştırmanın amacı, Türkçe Yeterlik Sınavı’nı (TYS) uluslararası alanda uygulanan dil yeterlik sınavlarıyla içerik (sınavların hangi becerilere göre hazırlandığı, sınavlarda hangi soru çeşitlerine yer verildiği) yönünden karşılaştırıp TYS’nin niteliksel görünümünü tespit etmektir. Araştırmanın veri kaynağı Yunus Emre Enstitüsü tarafından yapılan Türkçe Yeterlik Sınavı (TYS) ve uluslararası alanda yapılan dil yeterlik sınavlarıdır. ÖSYM’nin eşdeğerlik tablosunda yer alan bu sınavlar İngilizce için CPE, CAE, TOEFL iBT, PTE Akademik; Almanca için TestDaF, DSD II, telc Deutsch ve Goethe-Zertifikat; Fransızca için DELF & DALF, İspanyolca için DELE, İtalyanca için CELI, Rusça için TORFL’dır. Veri kaynakları içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir. Elde edilen verilere göre, TYS ve diğer dil yeterlik sınavlarının tamamının dört beceriye (dinleme, konuşma, okuma, yazma) göre hazırlandığı, bununla beraber bazı dil yeterlik sınavlarında dil bilgisi bölümünün ve bütünleşik becerilerin ölçüldüğü bölümlerin de bulunduğu saptanmıştır. Soru çeşidi açısından TYS’deki soru çeşitlerinin diğer dil yeterlik sınavlarındaki sorularla benzerlik taşıdığı ancak diğer dil yeterlik sınavlarında sorulup TYS’de bulunmayan soru çeşitlerinin de olduğu belirlenmiştir.
TYS Dil Yeterlik Sınavı Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi (AOÖÇ) Dil Becerileri Sınav İçerikleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 31 Issue: 2 |