In this study, the main topics in Orhan Pamuk’s theory of novel are examined. The Naive and The Sentimental Novelist (2010) is employed to distinguish several philosophical and literary problems: the cognitive value of the novel, relations between the novel and painting, the novel’s composition, and the way in which the protagonist has been conceptualized. The authors concluded there are numerous thoughts on the relationships between specific fields of art, ontology of the fictional genres, and reception theory in Orhan Pamuk’s work. The main purpose of this article was to examine the theory underlying Pamuk’s work and to present new research fields involving the Turkish writer’s reflections.
Orhan Pamuk Roman Kuramı Sanatların Karşılıklı Etkileşimi Romanın Ayırt Edici Niteliği Bilgisel Değer Nesnelere Dönüş
Bu çalışma, Orhan Pamuk’un roman kuramındaki temel konuları incelemektedir. Yazarın Saf ve Düşünceli Romancı (2010) başlıklı kitabında romanın bilişsel değeri, sanatların karşılıklı etkileşimi (romanla resmin ilişkisi), romanın kompozisyonu ve kahramanı kavramlaştırma yöntemi gibi birkaç felsefi ve edebi sorun ayırt edilebilmektedir. Makalenin yazarları, Orhan Pamuk’un yapıtlarında sanatın belirli alanları ile kurgusal türlerin ontolojisi ve alımlama kuramı arasındaki ilişkilere dair pek çok düşünce bulunabileceği sonucuna varmışlardır. Bu makalenin temel amacı, Pamuk’un yapıtının teorik yönüne dikkat çekmek ve Türk yazar üzerine yeni araştırma alanlarını ortaya koymaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 32 Issue: 1 |