The study concentrates on online second-hand shopping and aims to reveal basic motivations leading consumers. There is limited attempt in explaining why consumers prefer online second-hand trade. For contributing, purpose of research is examining the validity and reliability of the scale developed by Padmavathy et al. (2019) after translated in Turkish. Sampling consists of individuals who have already shopped second-hand products through online platforms. 354 valid data included analysis collected via online survey. Confirmatory factor analysis was conducted by using AMOS 23.0 software. Measurement models were achieved overall goodness of fit. Face, convergent, discriminant validity and construct reliability of the scale were confirmed. Regarding the results, online second-hand shopping motivations leading consumers are price orientation, bargaining power, critical orientation, ease of use, need to be unique, nostalgia, trust, assurance. Theoretical, practical implications and suggestions for future research were made in terms of research findings.
Çalışma internet üzerinden ikinci el alışverişi ele almakta, tüketicileri buna yönlendiren temel motivasyonları ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Tüketicilerin niçin internet üzerinden ikinci el alım satımı tercih ettiği ile ilgili çalışmalar sınırlıdır. Buna ışık tutmak adına, çalışma Padmavathy ve diğerlerinin (2019) oluşturduğu ölçeğin Türkçe’ye uyarlanarak geçerlilik ve güvenilirliğinin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma örneklemi internetten ikinci el alışveriş yapmış bireylerden oluşmuştur. Çevrimiçi anket tekniği uygulanarak, geçerli olan 354 veri analize dahil edilmiştir. SPSS AMOS 23.0 yazılımı aracılığıyla doğrulayıcı faktör analizi yürütülmüştür. Ölçüm modelleri genel olarak yeterli uyum göstermiş, yüzeysel geçerlilik, yakınsama geçerliliği, ayrışma geçerliliği ve yapı güvenilirliği sağlanmıştır. Araştırma sonucunda tüketiciyi internetten ikinci el alışverişe yönlendiren motivasyonlar fiyat odaklılık, pazarlık gücü, muhalif odaklılık, kullanım kolaylığı, özgün olma, nostalji, teminat ve güven olarak ortaya çıkmıştır. Araştırma bulguları dikkate alınarak teorik ve pratik alanda çıkarımlarda bulunulmuş, gelecekteki çalışmalar için öneriler getirilmiştir.
İkinci El Alışveriş Alışveriş Motivasyonları Geçerlilik Güvenilirlik Doğrulayıcı Faktör Analizi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | April 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |