Research Article
BibTex RIS Cite

Çevrimiçi tüketicileri geleneksel tüketicilerden ayırt eden faktörlerin analizi

Year 2016, Volume: 7 Issue: 1, 5 - 19, 01.05.2016
https://doi.org/10.5505/iuyd.2016.37450

Abstract

Çevrimiçi alışverişe olan ilginin artması bu konuyu daha popüler bir hale getirmiştir. Artık çevrimiçi alışveriş yapan insanları motive eden faktörlerin belirlenmesi ve geleneksel alışverişi tercih edenlerin neden e-perakendecilerden uzak durduğunun açıklanması daha kritik bir hale gelmiştir. Bu çalışmanın amacı da geleneksel tüketicileri çevrimiçi tüketicilerden ayırt eden faktörlerin belirlenmesidir. Analiz edilen faktörler; Hedonik Alışveriş, Ürün Riski, Teknolojiye Karşı Tutum ve Kanal Riski olmuştur. Çalışma Türkiye’de gerçekleştirilmiştir. Veri 18 yaşından büyük bireylerden anket kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 179 birey oluşturmaktadır. Lojistik regresyon ve ANOVA testleri veri üzerinde uygulanmıştır. Tüketicilerin mağaza tercihlerini tahmin edebilen istatistiki olarak anlamlı bir model ortaya konmuştur. Temel olarak çevrimiçi tüketiciler Kanal Riski ve Teknolojiye Karşı Tutum faktöründe geleneksel tüketicilerden ayrışmaktadır. Sonuç kısmında yöneticilere yönelik bazı tavsiyeler paylaşılmıştır.

Analyzing factors distinguishing e-buyers from brick and mortar buyers

Year 2016, Volume: 7 Issue: 1, 5 - 19, 01.05.2016
https://doi.org/10.5505/iuyd.2016.37450

Abstract

Growing interest in online shopping made the subject more popular. It is now more crucial to determine what motivates people to e-shop and why traditional shoppers are ‘put off’ by e-retailers. The purpose of this empirical study is to determine factors which separate traditional shoppers from online shoppers. The analyzed factors are Hedonic Shopping, Product Risk, Attitude toward Technology and Channel Risk. The research was conducted in Turkey. The data has been collected from consumers aged above 18 by using a survey. The research sample consists of 179 consumers. Logistic regression and one-way ANOVA tests are employed to data. It is developed a statistically significant model which predicts consumers’ shopping choice. Mainly online shoppers differentiate from traditional shoppers in terms of Channel Risk and Attitude toward Technology. Some managerial implications are also shared at conclusion.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Business Administration
Other ID JA45CN45UT
Journal Section Research Article
Authors

Eyyup Yaraş1 This is me

Muhammed Bilgehan Aytaç2

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Yaraş1, E., & Aytaç2, M. B. (2016). Analyzing factors distinguishing e-buyers from brick and mortar buyers. İnternet Uygulamaları Ve Yönetimi Dergisi, 7(1), 5-19. https://doi.org/10.5505/iuyd.2016.37450