Research Article
BibTex RIS Cite

Yönetsel Bağlamda Okul Öncesi Eğitimdeki Sorunlar: Bir Fenomenoloji Çalışması

Year 2020, Volume: 2 Issue: 3, 1 - 18, 30.06.2020
https://doi.org/10.46423/izujed.709983

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim öğretmeni görüşlerine göre yönetsel bağlamda okul öncesi eğitimdeki sorunların belirlenmesidir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemini esas alan, olgubilim (fenomenoloji) araştırmasıdır. Bu araştırmanın çalışma grubunda, Ankara il merkezindeki ilçelerde yer alan ilkokul, ortaokul, lise ve anaokullarında görevli 56 okul öncesi eğitim öğretmeni örneklemi oluşturmaktadır. Veriler, 2018-2019 eğitim öğretim yılı Mart ayı içerisinde toplanmıştır. Görüşme tekniği kullanılarak verilere ulaşılmış bu araştırmada verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz tekniği kullanılmış, bulgular uygun görülen ve gerekli olan yerlerde nicelleştirilerek (sayı kullanılarak) sunulmuştur. Okul öncesi eğitim kurumlarında birtakım yönetsel sorunların olduğu ifade edilebilir. Bunlar arasında; okullarda okul öncesi öğretmenleri arasında bir iletişim ve rekabet sorunu bulunması, öğretmenlere olması gerekenden daha fazla sorumluluk verilmesi, birtakım materyallerin eksik olması, yönetimin geleneksel yönetim anlayışıyla hareket etmesi ve sınıf mevcutlarının kalabalık olması, öğretmen isteğinin veli isteği söz konusu olduğunda göz ardı edilmesi sayılabilir. Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetsel birtakım sorunların üstesinden gelebilmek ve etkin okul yönetimini sağlamak adına yöneticilerin okul öncesi eğitimi mezunu olmaları veya bu konuda yeterli bir hizmet öncesi ve içi eğitim almaları sağlanabilir.

References

  • Ada, Ş., Küçükali, R., Akan, D., & Dal, M. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 12, 32-49.
  • Ağgül Yalçın ve Yalçın (2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: Ağrı ili örneği. Elementary Education Online, 17(1), 367-383.
  • Alisinanoğlu, F., & Kesicioğlu, O.S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Giresun İli Örneği). Kuramsal Eğitim Bilim, 3(1), 93-110.
  • Ardıç, Ü. Ü. (2011). Okul öncesi eğitiminde kalitenin geliştirilmesine ilişkin idareci, öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, S., Gökmen, B., & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi öğrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197-223.
  • Bay, D. N., & Şimşek Çetin, Ö. (2014). Ana sınıfından ilkokula geçişte yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. The Journal of Academic Social Science Studies, 30, 163-190.
  • Can, E., & Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: Temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim, 48(1), 483-519.
  • Can, E., & Serençelik, G. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının ince¬lenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 525-542.
  • Carnes, G., & Albrecht, N. (2007). Academic and social-emotional effects of full-day kindergarten. Emporia State Research Studies, 43(2), 64-72.
  • Cerit, Y., Akgün, N., Yıldız, K., & Soysal, M.R. (2014). Yeni eğitim sisteminin (4+4+4) uygulanmasında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Bolu İl Örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 59-82.
  • Demircan Aydın, Z. (2017). Öğretmen ve yöneticilerin okul öncesi eğitimi değerlendirmeleri ve bu alanda yaşanan yönetimsel sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensti¬tüsü, İstanbul.
  • Ertör, E. (2015). İlkokullarda görev yapan anasınıfı öğretmenlerinin yaşadıkları yönetsel sorunlara ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ens¬titüsü, Erzurum.
  • Gündoğan, A. (2002). Okulöncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar (Denizli ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü, Denizli.
  • Kalkınma Bakanlığı (2016). 2017- 2019 yılları orta vadeli program. http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Yaynlar/ sayfasından erişilmiştir.
  • Kalkınma Bakanlığı (2017). Orta vadeli program 2018-2020. http://www.kalkinma.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Kaya, N. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları araştır¬ma raporu. http://www.academia.edu/6954387/ sayfasından erişilmiştir.
  • Kurşunlu, E. (2018). Türkiye’deki okul öncesi eğitim kurumlarının fiziksel özelliklerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB (2006). 17. Millî Eğitim Şurası. https://ttkb.meb.gov.tr/www/milli-egi¬tim-suralari/dosya/12 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2016). MEB 2016 faaliyet raporu. https://sgb.meb.gov.tr/www/doku¬manlar/icerik/30 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2018). Güçlü yarınlar için 2023 eğitim vizyonu belgesi. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Koçyiğit, S. (2015). Ana sınıflarında kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen-rehber öğretmen ve ebeveyn görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 391-415.
  • Kubanç, Y. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarının fiziki durumunun incelenmesi. The Journal of International Social Research, 7(31), 675-688.
  • Oğuzkan, F. (1981). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Oğuzkan, Ş., & Oral, G.(1983). Okul öncesi eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim.
  • Öğülmüş, S., & Özdemir, S. (2013). Sınıf ve okul büyüklüğünün öğrenciler üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(2).
  • Özbey, S. (2010). Okul öncesi çocuklarda uyum ve davranış problemleriyle başa çıkmada ailenin rolü. Aile ve Toplum, 11(6), 8-18.
  • Özkubat, S. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve dona¬nım. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Dergisi, 4(2), 58-66.
  • Sabancı, A., Altun, M., & Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Santoro, E. A. (2011). Full-day kindergarten: a case study on the perceptions of district leaders in four suburban Pennsylvania school districts. Temple University.
  • Seçer, Z. Çeliköz, N., & Kayılı, G.(2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Şahin, İ. T., Sak, R., & Tuncer, N. (2013). Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1691-1713.
  • Taşdere, A. (2014). Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1477-1497.
  • Tuş, Ö., & Çifci Tekinarslan, İ. (2013). Okul öncesi kaynaştırma eğitimine devam eden özel gereksinimli çocukların karşılaştıkları güçlüklerin annelerin görüşlerine göre belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35, 151-165.
  • Uçar-Kaplan, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin yönetim ile yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri. Yaşadıkça Eğitim, 29(1), 49-64.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zayimoğlu Öztürk, F., Kaya, N., & Durmaz, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin görev süre¬cinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 68-94.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağla-mında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 203-2015.
Year 2020, Volume: 2 Issue: 3, 1 - 18, 30.06.2020
https://doi.org/10.46423/izujed.709983

Abstract

References

  • Ada, Ş., Küçükali, R., Akan, D., & Dal, M. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 12, 32-49.
  • Ağgül Yalçın ve Yalçın (2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: Ağrı ili örneği. Elementary Education Online, 17(1), 367-383.
  • Alisinanoğlu, F., & Kesicioğlu, O.S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Giresun İli Örneği). Kuramsal Eğitim Bilim, 3(1), 93-110.
  • Ardıç, Ü. Ü. (2011). Okul öncesi eğitiminde kalitenin geliştirilmesine ilişkin idareci, öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, S., Gökmen, B., & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi öğrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197-223.
  • Bay, D. N., & Şimşek Çetin, Ö. (2014). Ana sınıfından ilkokula geçişte yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. The Journal of Academic Social Science Studies, 30, 163-190.
  • Can, E., & Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: Temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim, 48(1), 483-519.
  • Can, E., & Serençelik, G. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının ince¬lenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 525-542.
  • Carnes, G., & Albrecht, N. (2007). Academic and social-emotional effects of full-day kindergarten. Emporia State Research Studies, 43(2), 64-72.
  • Cerit, Y., Akgün, N., Yıldız, K., & Soysal, M.R. (2014). Yeni eğitim sisteminin (4+4+4) uygulanmasında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Bolu İl Örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 59-82.
  • Demircan Aydın, Z. (2017). Öğretmen ve yöneticilerin okul öncesi eğitimi değerlendirmeleri ve bu alanda yaşanan yönetimsel sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensti¬tüsü, İstanbul.
  • Ertör, E. (2015). İlkokullarda görev yapan anasınıfı öğretmenlerinin yaşadıkları yönetsel sorunlara ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ens¬titüsü, Erzurum.
  • Gündoğan, A. (2002). Okulöncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar (Denizli ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü, Denizli.
  • Kalkınma Bakanlığı (2016). 2017- 2019 yılları orta vadeli program. http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Yaynlar/ sayfasından erişilmiştir.
  • Kalkınma Bakanlığı (2017). Orta vadeli program 2018-2020. http://www.kalkinma.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Kaya, N. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları araştır¬ma raporu. http://www.academia.edu/6954387/ sayfasından erişilmiştir.
  • Kurşunlu, E. (2018). Türkiye’deki okul öncesi eğitim kurumlarının fiziksel özelliklerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB (2006). 17. Millî Eğitim Şurası. https://ttkb.meb.gov.tr/www/milli-egi¬tim-suralari/dosya/12 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2016). MEB 2016 faaliyet raporu. https://sgb.meb.gov.tr/www/doku¬manlar/icerik/30 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2018). Güçlü yarınlar için 2023 eğitim vizyonu belgesi. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Koçyiğit, S. (2015). Ana sınıflarında kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen-rehber öğretmen ve ebeveyn görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 391-415.
  • Kubanç, Y. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarının fiziki durumunun incelenmesi. The Journal of International Social Research, 7(31), 675-688.
  • Oğuzkan, F. (1981). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Oğuzkan, Ş., & Oral, G.(1983). Okul öncesi eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim.
  • Öğülmüş, S., & Özdemir, S. (2013). Sınıf ve okul büyüklüğünün öğrenciler üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(2).
  • Özbey, S. (2010). Okul öncesi çocuklarda uyum ve davranış problemleriyle başa çıkmada ailenin rolü. Aile ve Toplum, 11(6), 8-18.
  • Özkubat, S. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve dona¬nım. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Dergisi, 4(2), 58-66.
  • Sabancı, A., Altun, M., & Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Santoro, E. A. (2011). Full-day kindergarten: a case study on the perceptions of district leaders in four suburban Pennsylvania school districts. Temple University.
  • Seçer, Z. Çeliköz, N., & Kayılı, G.(2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Şahin, İ. T., Sak, R., & Tuncer, N. (2013). Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1691-1713.
  • Taşdere, A. (2014). Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1477-1497.
  • Tuş, Ö., & Çifci Tekinarslan, İ. (2013). Okul öncesi kaynaştırma eğitimine devam eden özel gereksinimli çocukların karşılaştıkları güçlüklerin annelerin görüşlerine göre belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35, 151-165.
  • Uçar-Kaplan, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin yönetim ile yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri. Yaşadıkça Eğitim, 29(1), 49-64.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zayimoğlu Öztürk, F., Kaya, N., & Durmaz, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin görev süre¬cinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 68-94.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağla-mında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 203-2015.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Muhammet İbrahim Akyürek

Publication Date June 30, 2020
Submission Date March 27, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Akyürek, M. İ. (2020). Yönetsel Bağlamda Okul Öncesi Eğitimdeki Sorunlar: Bir Fenomenoloji Çalışması. IZU Journal of Education, 2(3), 1-18. https://doi.org/10.46423/izujed.709983

Cited By