The preschool period is a time of rapid growth when children develop intelligence and motor skills and start to use them both in harmony. Preschool education is meant to provide the best guidance for the children taking into account their individual characteristics and psychological development because the skills, thoughts, and behaviors they acquire in this period will greatly affect their future life. Despite their increasing cognitive capacity, preschool kids have difficulty understanding religious concepts and practices. That is why many pieces of research were made into the more effective pedagogical techniques in this regard over the last few decades.
This study moves from the assumption that the children would learn religious terms and phrases more quickly through melodies by involving their motor skills into the process of learning. Accompanied by music, the learned things would remain firm and permanent in their minds and make sense in a good way for their spirituality.
Having given a brief outline of the positive effects of music education on the emotional, social, intellectual, lingual, and psycho-motor development of preschool children, the article showcases whether the preliminary assumptions proved true through a five-point Likert scale survey questionnaire prepared and carried out by the authors. The article is ending with an assessment of the findings gathered from teachers working in the Qur'an Courses opened for the four-to-six-year old children by the Office of the Mufti of Ankara (Ankara Muftulugu), which is attached to the Presidency of Religious Affairs.
Okul öncesi dönem, çocukların zekâ ve motor becerilerini geliştirdiği ve bunları uyum içinde kullanmaya başladığı hızlı bir gelişim dönemidir. Okul öncesi eğitim, çocukların gerek bireysel özelliklerini gerekse psikolojik gelişimlerini dikkate alarak onlara iyi bir rehberlik sağlamayı amaçlamaktadır. Nitekim çocukların bu dönemde edindikleri beceri, düşünce ve davranışlar gelecekteki yaşamlarını önemli ölçüde etkilemektedir. Artan bilişsel kapasitelerine rağmen, okul öncesi çocuklar dini kavramları ve uygulamaları anlamakta bazı zorluklar yaşamaktadırlar. Bu zorlukların aşılabilmesini sağlayacak bir takım pedagojik teknikler geliştirmek üzere son yıllarda pek çok araştırma yapılmıştır.
Bu çalışma, okul öncesi çocukların, motor becerilerini melodiler yoluyla öğrenme sürecine dahil ettikleri takdirde dini terimleri ve ifadeleri daha hızlı öğrenebilecekleri, müzik eşliğinde öğrendikleri şeyleri zihinlerinde daha kalıcı bir şekilde tutabilecekleri ve müzik sayesinde söz konusu kavramların onların maneviyat dünyası açısından daha anlamlı hale geleceği gibi bazı varsayımlardan hareket etmektedir.
Müzik eğitiminin okul öncesi çocukların duygusal, sosyal, düşünsel, dilsel ve psiko-motor gelişimi üzerindeki olumlu etkilerinin kısa bir özetini veren makale, yazarlar tarafından hazırlanıp uygulanan beşli Likert ölçeği anket verilerine göre belirtilen varsayımların ne derece geçerli olduğunu ortaya koymaktadır. Makale, Diyanet İşleri Başkanlığı Ankara Müftülüğüne bağlı Dört-Altı Yaş Kur’an Kurslarında görev yapan öğreticilerden elde edilen bulguların değerlendirilmesi ile sona ermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |
· JAD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.
· Adress: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversity, Faculty of Islamic Sciences, Esenboga Campus, Cubuk/Ankara