Her örgütte olduğu gibi üniversiteler
de yetenekli çalışanlara sahip olarak ve onları elde tutarak kurumsal
başarılarını ve sürdürülebilirliklerini arttırmak ister. Üniversitelerde
doktora öğrencilerinin potansiyel akademik personel olmaları ve üniversiteye
gerekli olan insan kaynağının temelini oluşturmaları sebebiyle yetenek yönetimi
bağlamında bu öğrencilerin potansiyel ve performanslarının değerlendirilmesi
önem teşkil etmektedir. Bu sebeple bu araştırmada doktora öğrencilerinin akademik puanları ve akademik yayın durumları ile akademik
beceri, akademik etik, liderlik ve bilgi okuryazarlığı durumlarını tespit
ederek bu öğrencilerin potansiyel ve performanslarını belirlemek amaçlanmıştır.
Bu amaçla araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme
yöntemlerinden olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen
araştırmanın çalışma grubunu, Fırat Üniversitesi’ne bağlı Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü ve Fen
Bilimleri Enstitüsü’nde 2015-2016 eğitim öğretim yılı içerisinde öğrenim gören
yeterlik sınavını geçmiş doktora öğrencileri ve bu öğrencilerin danışmanları
konumundaki öğretim üyeleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Doktora Öğrencilerine
Yönelik Akademik Potansiyel Değerlendirme Kriterleri Ölçeği” ve “Doktora Öğrencilerine Yönelik Akademik
Performans Değerlendirme Kriterleri Formu” kullanılmıştır. Ölçek
ve formların çalışma grubunda yer alan öğrencilerle yüz yüze görüşme yapılarak
veya online olarak doldurulması sağlanmıştır. Uygulama
sonucunda elde edilen veriler üzerinden WEKA programı yardımıyla betimsel
istatistikler yapılarak, doktora öğrencilerinin akademik potansiyel ve
performansları ortaya koyulmaya çalışılmıştır.
Universities want to increase their
institutional success and sustainability by having talented employees and
retaining them, as in every organization. It is important to evaluate the
potential and performances of PhD students in the context of talent management
since these students are potential academic staff in universities. For this
reason, in this research, it was aimed to determine the potential and
performance of PhD students by identifying their academic scores, academic
publications, academic skills, academic ethics, leadership and information
literacy. For this purpose, the descriptive survey model was used in the
research. PhD Students studying in the Institute of Social Sciences, Institute
of Educational Sciences, Institute of Health Sciences and Institute of Science
and Technology of Fırat University during the 2015-2016 education year who
passed the proficiency test, and the faculty members who are the advisors of
these students constituted the study group of the research determined using the
criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods. The
"Academic Potential Evaluation Criteria Scale for PhD Students" and
the Academic Performance Evaluation Criteria Form for PhD Students" were
used as the data collection tools in the research. The scale and forms were
ensured to be filled out by conducting face-to-face interviews with the
students in the study group or online. An attempt to reveal the academic
potential and performances of PhD students was made by performing descriptive
statistics through the data obtained as a result of the application with the
help of WEKA program.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | December 5, 2019 |
Acceptance Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 |
JAER is a peer-reviewed international journal that publishes articles in all fields of Educational Sciences and is scanned in international indexes.
JAER Eğitim Bilimlerinin tüm alanlarında makaleler yayınlayan uluslararası indekslerde taranan hakemli uluslararası bir dergidir.