ÖZET
Asperger bozukluğu (AB) DSM-IV’te Yaygın Gelişimsel Bozukluklar (YGB)
başlığı altında yer almaktadır. Belirgin dil gelişimi gecikmesi olmaksızın,
toplumsal etkileşimde nitel bozulma, davranış, ilgi ve etkinliklerde sınırlı,
basmakalıp ve yineleyici örüntülerin olması bozukluğun temel özellikleridir.
Her ne kadar Asperger Bozukluğu DSM V’de Otizm Spektrum Bozukluğu başlığı
altında toplanmış olsa da klinik olarak halen kullanılmakta olan bir tanıdır.
AB olan bireylerde temel sorun eş duyumun olmaması, ilişkilerde karşılıklı
etkileşimin yetersiz olması ve yakın
ilişki kuramamadır. AB olan çocuk ve
ergenlerde %30 oranında komorbid
psikiyatrik bozukluklar görülebilmektedir ve bu ruhsal hastalıklar bireyin
sosyal uyumunu daha da kötüleştirebileceği gibi, diğer işlevsellik alanlarını
da etkileyebilmektedir. Öyle ki AB olan bireylerin kliniğe ilk başvuru
sebepleri doğrudan AB ile ilişkili sorunlardan ziyade komorbid bozukluklar
nedeniyle olabilmektedir. En sık görülen komorbid ruhsal hastalıklar % 45
oranında Anksiyete bozuklukları, %28
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu, %19 Obsesif Kompulsif Bozukluk ve %15
Depresif Bozukluktur. Okul reddi, çocukların anksiyete ve depresyon gibi
duygusal sorunlar nedeni ile okula devam edememesi olarak tanımlanmaktadır. Genel
olarak, okul reddinin yaygınlığı tüm okul çağındaki çocuklar için yaklaşık %1
ve kliniğe başvuran tüm çocuklar için %5 olarak bildirilmektedir. Okul reddi
okul hayatının herhangi bir döneminde ortaya çıkabildiği gibi önemli geçiş
dönemlerinde, okula erken başlama durumunda, okul değişiminin olduğu durumlarda
veya zorunlu eğitimin bitmesine yakın bir dönemde de görülebilmektedir. Okul
reddi, birçok ruhsal bozukluğun belirtisi olarak karşımıza çıkabilir. Ayrılma
anksiyetesi bozukluğu, yaygın anksiyete bozukluğu, sosyal fobi, özgül fobi ve
anksiyete ile giden uyum bozukluğu en sık görülen tanılardır. Yazında yaygın
gelişimsel bozukluklar ile okul reddi komorbiditesine dair yeterince çalışma
olmadığı görülmüştür. Bu yazıda AB olan ve okul reddi gelişen 5 ergen hastada
klinik özellikler, tanı ve tedavideki güçlükler ve önemli noktalar
tartışılacaktır.
Abstract: Asperger's disorder (AD) is classified in Pervasive
Developmental Disorders in DSM-IV. Qualitative deterioration in social
interaction without prominent language development delay and limited,
stereotyped and repetitive patterns in behavior, interest and activities are
key feature in AD. Although Asperger's Disease is classified under the title of
Autism Spectrum Disorder in DSM-5, it is still used in psychiatry clinics. Main
problems in AD are, deficits emphaty skills and developing and maintaning close
relationships. Comorbid psychiatric disorders are shown in 30% of children and
adolescents with AB and this psychiatric disorders may worsen social
interraction as well as effect other fuctional areas. Thus, first referral to a
psychiatry clinic can due to a comorbid disorder rather
than AD related problems. Most common comorbid psychiatric disorder in AD are;
Anxiety disorders (45%), Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (28%),
Obsessive Compulsive Disorder (19%), Depressive Disorder (15%). School refusal
described as an inability of child to attend school due to emotional problems
such as anxiety and depression. Generally, prevelance of school refusal is 1% for children at school age and %5 for children
presented to psychiatry clinic. School refusal may occur at any time in child’s
life time, but esspecially occurs in during psychological transitional periods, school change or mandatory education is near
completion. In literature, there is lack of data about AD and school refusal
comorbidity. In this article, clinical features and diagnosis and treatment
diffuculties of 5 adolescents with AD and school refusal are discused.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |