Bu makale, 1950'lerden bu yana betonarme çerçeve ve kolonların karmaşık davranışlarının modellenmesine yönelik devam eden deneysel ve analitik çalışmaların, günümüz yönetmeliklerindeki statik itme analizlerine olan etkileri üzerine odaklanmıştır. Bu noktada yapı elemanlarının moment eğrilik ilişkilerinin analizlere gerçekçi bir şekilde yansıtılması, davranışı belirleyici nitelik taşımaktadır. Bu çalışmada, Koksal-Erdogan tarafından önerilen çok eksenli basınç altındaki beton davranış modeli kullanılarak geliştirilen bir program aracılığıyla elde edilen moment-eğrilik ilişkileri, analizlerde kullanılmıştır. Geliştirilen yapısal analiz programı ise, tek açıklıklı ve tek katlı boş betonarme çerçeve ile ankastre tekil kolonların deneysel olarak belirlenmiş davranışlarını tahmin etmekte kullanılmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda, deney çerçeve ve kolonlarına ait yatay deplasmanlar ve kuvvetlerin, Koksal-Erdogan modeli ile birlikte karşılaştırmalı bir şekilde Mander modelinden elde edilen moment-eğrilik diyagramları kullanılarak başarıyla tahmin edilebildiği belirlenmiştir. Makalede ayrıca, Mander modeli ile Koksal-Erdogan modeli arasında gerilme-şekildeğiştirme ilişkileri bakımından da karşılaştırmalar yapılmış ve sonuçların oldukça uyumlu olduğu ancak Koksal-Erdogan modelinin biraz daha düşük gerilme değerleri verdiği belirtilmiştir. Geliştirilen moment-eğrilik programının geçerliliğini göstermek amacıyla, literatürde bulunan SEMAp programıyla bazı karşılaştırmalar yapılmış ve iki program arasında benzer sonuçlar elde edildiği belirlenmiştir. Koksal ve Mander modellerine göre incelenen kolonlar ve çerçeve için elde edilen iç kuvvet şekil değiştirme tahminlerinin, deney sonuçlarıyla uyumlu olduğu gözlenmiştir.
This article focuses on the effects of ongoing experimental and analytical studies on modeling the complex behavior of reinforced concrete frames and columns since the 1950s on the static pushover analyses in today's regulations. At this point, realistic consideration of the moment-curvature relationships of the structural elements in the analysis is decisive. In the study, moment-curvature relationships obtained through a program developed using the multi-axial compressive concrete behavior model proposed by Koksal-Erdogan were used in the analyses. The developed structural analysis program was used to predict the experimentally determined behavior of single-span and single-storey bare frame and fixed single columns. As a result of the analyses, it is found that the horizontal displacements and forces of the experimental frame and columns could be successfully predicted using the moment-curvature diagrams obtained from the Mander model, in a comparative manner with Koksal-Erdogan model. In the article, comparisons were also made between the Mander model and the Koksal-Erdogan model in terms of stress-strain relations, and it was stated that the results were quite similar to each other, but the Koksal-Erdogan model gave slightly lower stress values. In order to demonstrate the validity of the developed moment-curvature program, some comparisons were made with the SEMAp program found in the literature, and it was determined that similar results were obtained between the two programs. It was observed that the internal force strain predictions obtained for the columns and frame examined according to the Koksal and Mander models agreed with the experimental results.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Reinforced Concrete Buildings |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2024 |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | November 1, 2023 |
Acceptance Date | February 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).