This study investigates the aviation sector's management of the aftermath of the Kahramanmaraş earthquakes on February 6, 2024, focusing on changes in passenger traffic and ticket sales revenue, despite the presence of relief flights. The moving averages of passenger traffic for the nine airports within provincial borders, excluding Kilis and Osmaniye, which do not have airports, were calculated over a four-year period. Results indicate that, despite the devastating impact of the earthquake, there were no significant increases in passenger traffic; in fact, numbers decreased for some airports. In parallel, an analysis of the five-year sales revenue of the two leading firms in Turkish civil aviation revealed a stable and upward trend. This suggests that relief, rescue, personnel, and cargo transport activities did not exert negative pressure on the companies' sales revenues
Çalışmada 6 Şubat 2024 tarihli Kahramanmaraş depremleri sonrası havacılık sektörünün süreci nasıl yönettiği, yardım uçuşlarına rağmen yolcu trafikleri ve bilet satış gelirleri üzerinden değişimin ne yönde olduğu incelenmiştir. İl sınırları içerisinde havalimanı bulunmayan Kilis ve Osmaniye dışında kalan dokuz havalimanı yolcu trafik sayılarının 4 yıllık hareketli ortalamaları hesaplanmıştır. Sonuçlara göre depremin yıkıcılığının korkunç boyutlarda olmasına rağmen yolcu trafik verilerinde kayda değer artışları yaşanmadığı, bazı havalimanları için sayıların azaldığı, buna paralel Türk sivil havacılık sektörünün önde gelen iki firmasının beş yıllık satış gelirleri incelendiğinde istikrarlı ve yukarı yönlü bir yönelimin devam ettiği, dolayısıyla yardım, kurtarma, personel ve yük taşıma faaliyetlerinin firmaların satış gelirleri üzerinde bir baskıda bulunmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Havacılık Yönetimi
Dr. Öğr. Üyesi MELİH YILDIZ' a katkılarından dolayı teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Aerospace Structures |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 25, 2024 |
Publication Date | December 1, 2024 |
Submission Date | June 16, 2024 |
Acceptance Date | August 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 2 |
ERÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Dergisi 2021 | jasam@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.