The aim of this study is to examine the prompts and visuals used in the field of hotel management using artificial intelligence tools. Within the scope of the research, it was determined in which field of hotel management the images obtained as a result of the requests entered by the users into the artificial intelligence tools Midjourney and Bluewillow were used. Document review technique, one of the data collection techniques, was used in the research. For this purpose, the data were analyzed through content analysis by examining the prompts written by the users on the Midjourney and Bluewillow tools and the images obtained. Within the scope of the research, 308 requests entered by users into both artificial intelligence tools and the images obtained as a result of these requests were evaluated. As a result of the coding, the visuals created by the users with prompts were created in 2 categories and 8 subcategories for hotel employees and hotel designs.
Bu çalışmanın amacı, yapay zekâ araçları kullanılarak otelcilik alanında kullanılan istemler ve görselleri incelemektir. Araştırma kapsamında, kullanıcılar tarafından yapay zekâ araçlarından Midjourney ve Bluewillow’a girilen istemler neticesinde elde edilen görüntülerin otelciliğin hangi alanında kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama tekniklerinden biri olan doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Bu amaçla, Midjourney ve Bluewillow araçlarına kullanıcılar tarafından yazılan istemler ve elde edilen görseller incelenerek veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında kullanıcılar tarafından her iki yapay zekâ aracına girilen 308 istem ve bu istemler sonucunda elde edilen görseller değerlendirmeye alınmıştır. Yapılan kodlamalar sonucunda kullanıcılar tarafından istemlerle oluşturulan görseller, otel iş görenleri ile otel tasarımlarına yönelik 2 kategori ve 8 alt kategoride oluşturulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 19, 2024 |
Acceptance Date | December 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |