Bu çalışmada, dört rotorlu bir İHA pervanesi üzerinde uçuş hızı ve dönme hızının pervanelerin aerodinamik performansı açısından büyük önem arz eden itme katsayısına olan etkilerini incelemek amacıyla sayısal araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla 11-inç çapında bir pervane üzerinde dik uçuş koşulları altında farklı uçuş hızları ve dönüş hızlarında hesaplamalı akışkanlar dinamiği analizleri gerçekleştirilmiştir. Hesaplamalarda kullanılacak optimum ağ elemanı sayısını belirlemek için aynı zamanda ağdan bağımsızlık çalışması da gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, k-ω SST türbülans modeli ile gerçekleştirilen analiz sonuçları, dönüş hızındaki artışın daha yüksek türbülans kinetik enerjisine sebep olduğunu göstermiştir. Ayrıca, yine dönüş hızındaki artışın deneysel sonuçlarla sayısal tahminlerin arasındaki farkı artırdığı, fakat uçuş hızından ise daha bağımsız hale getirdiği görülmüştür.
In this article, a numerical investigation was performed on a quadrotor UAV propeller with the aim of examining effects of airspeed and rotational speed on thrust coefficient, which is one of the most important parameters on propeller aerodynamic performance. In that purpose, Computational Fluid Dynamics (CFD) analyses of an 11-inch propeller were carried out at different airspeeds and rotational speeds in vertical climbing flight condition. In order to have optimum number of mesh elements in computational domain, mesh independence analyses were also conducted. In conclusion, results of the analyses with k-ω SST turbulence model were shown that, increase in rotational speed was leaded to higher turbulent kinetic energy. Furthermore, higher rotational speeds also resulted in higher differences between numerical estimations and experimental data, but found to become more independent from airspeed.
Computational Fluid Dynamics Unmanned Aerial Vehicle Propeller Aerodynamics Thrust Coefficient
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Aerospace Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | February 1, 2021 |
Acceptance Date | June 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |
Journal of Aviation - JAV |
This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence