Purpose:This research was conducted with the purpose of determining the impact of COVID-19 phobia on the satisfaction with life and family sense of belonging levels of midwifery students.
Methods:Sample of this cross-sectional research consisted of 484 students studying at Midwifery Departments of two universities located in the eastern of Turkey. The data was collected with Personal Information Form, Satisfaction with Life Scale, Family Sense of Belonging Scale and Coronavirus 19 Phobia Scale. Average, standard deviation, percentage distribution and Pearson Correlation Analysis were used in the statistical assessment.
Results:The average score that midwifery students get from Satisfaction with Life Scale was found as 13.54±4.37, their average score from Family Sense of Belonging Scale was found as 64.59±13.29 and average score from Coronavirus 19 Phobia Scale was found as 50.02±17.36.It was determined that Family Sense of Belonging Scale total and all sub-dimension average scores increased significantly as the Coronavirus 19 Phobia Scale “Psychological Phobia” sub-dimension average score increases (p<0.05). In addition, it was determined that Family Sense of Belonging Scale “Family Sense of Belonging” sub-dimension average score increased significantly as the Coronavirus 19 Phobia Scale “Social Phobia” sub-dimension average score increases (p<0.05).However, it was determined that Satisfaction with Life decreased significantly as Coronavirus 19 Phobia Scale “Psychosomatic Phobia” and “Economic Phobia” sub-dimension average scores increase (p<0.05).
Conclusion:It was determined that midwifery students have moderate level of COVID-19 phobia and psychological and social phobia levels regarding COVID-19 increase family sense of belonging, but psychosomatic and economic phobia levels decrease satisfaction with life.
Amaç: Bu araştırma, ebelik öğrencilerinde Covid-19 fobisinin yaşam doyumu ve aile aidiyet düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel nitelikte tasarlanan bu araştırmanın örneklemini, Türkiye’nin Doğusunda bulunan iki kamu üniversitesinin Ebelik Bölümlerinde öğrenim gören 484 öğrenci oluşturdu. Veriler; Kişisel Bilgi Formu, Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ), Aile Aidiyet Ölçeği (AAÖ) ve Koronavirüs 19 Fobisi (C19P-S) Ölçeği ile toplandı. İstatistiksel değerlendirmede; ortalama, standart sapma, yüzdelik dağılım ve pearson korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Ebelik öğrencilerinin YDÖ’den aldıkları puan ortalaması 13.54±4.37, AAÖ’den aldıkları puan ortalaması 64.59±13.29, CP19-S’den aldıkları puan ortalaması ise 50.02±17.36 olarak bulunmuştur. CP19-S ölçeği “Psikolojik Fobi” alt boyut puan ortalaması arttıkça AAÖ toplam ve tüm alt boyut puan ortalamalarının da anlamlı düzeyde arttığı belirlendi (p<0.05). Ek olarak, CP19-S ölçeği “Sosyal Fobi” alt boyut puan ortalaması arttıkça AAÖ “Aile Aidiyeti” alt boyut puan ortalamasının da anlamlı düzeyde arttığı saptandı (p<0.05). Buna karşın CP19-S ölçeği “Psiko-somatik Fobi” ve “Ekonomik Fobi” alt boyutlarındaki puan ortalamaları arttıkça Yaşam Doyumunun anlamlı düzeydi azaldığı belirlendi (p<0.05).
Sonuç: Ebelik öğrencilerinde orta düzeyde Covid-19 fobisi olduğu ve Covid-19 a ait yaşanan psikolojik ve sosyal fobi düzeylerinin aile aidiyet düzeyini arttırdığı buna karşın psiko-somatik ve ekonomik fobi düzeylerinin yaşam doyumunu azalttığı belirlendi.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2021 |
Submission Date | March 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 3 |