Objective: This study was carried out to determine the discharge training priorities of lung cancer patients, their nurses and doctors after chemotherapy using the card-sorting technique.
Methods: The study sample consisted of patients with lung cancer (n = 60) who received care in the Chemotherapy Clinic and nurses (n = 25) and doctors (n = 25) who give care to these patients. The data were collected using the sociodemographic information form and ten cards with discharge training related subjects who were asked to be ranked in order of importance. Frequency, percentage, arithmetic average, chi-square and Fisher's exact tests were used for data analysis.
Results: As a result of the analyzes, it was determined that the average age of the patients was 61.91 ± 7.27, the average age of the doctors was 27.56 ± 1.78, and the average age of the nurses was 36 ± 6.52. It has been determined that there are differences between the doctors, nurses and patients in their ranking of the priority given to learning subjects in many aspects. In addition, while there was no significant difference between the patients' positioning the learning subjects according to their gender, it was determined that there was a significant difference according to the stage of cancer.
Conclusion: According to these results, doctors and nurses should determine the primary learning needs of patients by using card sorting technique prior to training. In this way, it can be ensured that each patient / relative takes an active role in the management of the disease and that the education is more effective.
Amaç: Bu çalışma, kemoterapi sonrası akciğer kanseri hastalarının, hemşirelerinin ve doktorlarının taburculuk eğitim önceliklerini kart sort tekniği ile belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntemler: Çalışmanın örneklemini Kemoterapi Kliniğinde akciğer kanseri hastalar (n = 60) ile bu hastalara bakım veren hemşireler (n = 25) ve doktorlar (n = 25) oluşturdu. Veriler sosyodemografik bilgi formu ve taburculuk eğitimi ile ilgili konularda önem sırasına göre sıralanması gereken on kart kullanılarak toplanmıştır. Veri analizi için frekans, yüzde, aritmetik ortalama, ki-kare ve Fisher kesin testleri kullanıldı.
Bulgular: Analizler sonucunda hastaların yaş ortalamasının 61,91±7,27, doktorların yaş ortalamasının 27,56±1,78 ve hemşirelerin yaş ortalamasının 36±6,52 olduğu saptanmıştır. Doktorların, hemşirelerin ve hastaların arasında öğrenme konularına verilen öncelik sıralamasında birçok yönden farklılıklar olduğu saptanmıştır. Ayrıca hastaların cinsiyetlerine göre öğrenme konularını ilk sıraya yerleştirme durumları arasında anlamlı bir farklılık saptanmazken, kanserin evresine göre anlamlı derecede farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
Sonuç: Bu sonuçlara göre, doktorlar ve hemşireler, eğitimden önce kart sıralama tekniğini kullanarak hastaların birincil öğrenme ihtiyaçlarını belirlemelidir. Bu şekilde, her hastanın / akrabanın hastalığın tedavisinde aktif rol alması ve eğitimin daha etkili olması sağlanabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2021 |
Submission Date | April 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 3 |