Işık soyut yapısından dolayı öğrencilerin
zihinlerinde yapılandırmakta zorluk çektiği kavramlardan biri olup, kavramın
günlük yaşamdaki yerinden dolayı kavramsal yapılanmanın erken gelişim
dönemlerinden itibaren doğru yapılanması önemlidir. Bu çalışma, farklı öğretim
kademesindeki öğrencilerin ışığın yansıması konusuna ilişkin kavramsal anlama
düzeylerinin gelişiminin biçimlendirici yoklama soruları ile belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Kesitsel yöntem ile yürütülen çalışma, Trabzon ilinde öğrenim
gören 18 okul öncesi, 25 dördüncü sınıf, 20 yedinci sınıf ve 15 lise ikinci
sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Keeley tarafından ışığın yansımasına yönelik
geliştirilmiş beş biçimlendirici yoklama sorusu ile veriler toplanmıştır.
Öğrencilerin cevapları incelendiğinde, her öğretim kademesindeki öğrenci
grubunun cisimlerin gece ve gündüz ile karanlıkta görünmeleri ve düzlem
aynadaki görüntünün büyüklüğü ile ilgili yanlış ve alternatif kavramlarının
olduğunu ve kavramsal gelişimleri arasında ciddi farklılıklar olmadığını
göstermektedir. Fen öğretiminde gerçek yaşam problemleri çözümlenirken
kavramsal anlama ve muhakeme yerine matematiksel problemlerin ön planda
alınmasının bu durumun nedeni olduğu düşünülmektedir. Öğrencilerin bilişsel
farklılıklarının olmadığı düşünüldüğünde, ışığın yansımasına ilişkin
hazırlanacak ders içeriklerinin öğrencilerde kavramsal derinliği sağlayacak
şekilde hazırlanması önerilmektedir.
Light is the one of the concepts that students
have difficulty constructed in their minds due to its abstract nature. In this
study, it is aimed to determine from different educational levels students'
development at level of conceptual understanding related to light reflection
with formative assessment probes. In
this study, it is aimed to determine students’ conceptual understanding levels
on light reflection. The cross-sectional study was conducted with 18
pre-school, 25 fourth-grade, 20 seventh-grade and 15 high school second-year
students from Trabzon. Data were collected with five formative assessment
probes developed by Keeley about light reflection. Findings indicate that there
is no significant difference between the conceptual development for each
students' level. In science teaching when real life problems are being worked,
way of solving mathematical problems is front-line instead of conceptual
understanding and reasoning. It is suggested that course content about light
reflection should be prepared as providing students' depth conceptual
understanding because of students have no cognitive differences.
Light reflection cross sectional method conceptual understanding formative assessment probes
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | April 29, 2017 |
Acceptance Date | August 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...