In this study, it was
aimed to examine the environmental attitudes of gifted and talented students
and the relationship between their metacognitive and
gender, grade level, Science and Art Education Centers (BILSEM) training program type and BILSEM attendance
year variables. Cross-sectional screening was used in
the study. In order to obtain data, Environmental Attitude
Scale and Metacognitive Authority Inventory were used. Data were analyzed using
the independent samples t-test, one-way analysis of variance and Pearson's
correlation coefficient analysis with the help of the SPSS-22.0 packet program.
The results of the study revealed that
the attitudes of the gifted and talented male students were statistically
higher than the female students' environmental attitudes and the male students'
consciousness levels were higher than the female students'. In the study it was
determined that the levels of metacognitive and attitudes of gifted and talented students did not differ
statistically according to the grade level, BILSEM training program type and
BILSEM attendance year variables. Moreover, no statistically significant
association was found between the metacognitive of gifted and talented students and the levels of environmental
attitudes.
Bu çalışmada üstün
zekâlı ve yetenekli öğrencilerin çevresel tutum düzeyleri ile bilişüstü
yetilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, BİLSEM eğitim program türü ve BİLSEM’e
devam yılı değişkenleri açısından incelenmesi ve
aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada tarama yöntemlerinden kesitsel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde
İstanbul ilinin iki ilçesinde bulunan 151 BİLSEM öğrencisinden oluşmaktadır.
Veri elde etmek amacıyla çalışmada Çevresel Tutum Ölçeği ve Bilişüstü Yetiler
Envanteri kullanılmıştır. Veriler SPSS-22.0 paket programı yardımı ile bağımsız
örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson korelasyon katsayısı
analizleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarında üstün
zekâlı ve yetenekli erkek öğrencilerin çevresel tutumlarının kız öğrencilerin
çevresel tutumlarından ve erkek öğrencilerin bilişüstü yetileri düzeylerinin
ise kız öğrencilerin bilişüstü yetilerinden istatistiksel olarak anlamlı
şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmada üstün zekâlı ve yetenekli
öğrencilerin bilişüstü yeti düzeylerinin ve çevresel tutumlarının sınıf düzeyi,
BİLSEM eğitim program türü ve BİLSEM’e devam yılı değişkenlerine göre
istatiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ayrıca üstün
zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bilişüstü yetileri ile çevresel tutum düzeyleri ile arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Üstün zekâlı ve
yetenekli öğrencilerin bilişüstü yetileri ve çevresel tutumlarının
belirlenmesine yönelik yeni çalışmalara ihtiyaç duyulduğu önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | December 10, 2017 |
Acceptance Date | January 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...