Bu çalışmada ilköğretimde görev yapan okul
yöneticilerinin çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin belirlenmesi;
amaçlanmaktadır. Araştırmada, nicel ve nitel verilerin bir arada kullanılmasına
olanak veren karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 31’i
bayan, 69’u erkek 100 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel
verilerinin analizinde; Kolmogorov-Smirnov (K-S), Aritmetik Ortalama, Standart
Sapma, Bağımsız T Testi, Anova, Pearson Korelasyon Katsayısı; nitel verilerinin
analizinde frekans ve içerik çözümleme teknikleri kullanılmıştır. Nicel analiz
sonuçlarına göre, okul yöneticilerinin çokkültürlü eğitim tutumlarının
cinsiyet, okul türü, okuldaki görev, branş; demokratik tutumlarının okul türüne
göre anlamlı farklılığa sahip olduğu belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin
çokkültürlü eğitim tutumları ile demokratik tutumları arasındaki korelasyona
bakıldığında pozitif yönde ve orta düzeyde (0.57) bir ilişkinin bulunduğu
belirlenmiştir.
In this study, it is aimed to determine the
opinions of school administrators working in primary education about
multicultural education in primary education. Mixed method was used in the
research. The study group consists of 100 school administrators working in
primary education. Kolmogorov-Smirnov (KS), Arithmetic Mean, Standard
Deviation, Independent T Test, Anova, Spearman Brown Correlation Coefficient
were used in the analysis of quantitative data in the study. Frequency and
content analysis techniques were used in the analysis of qualitative data. It
has been determined that school administrators' multicultural attitudes have a
significant difference according to gender, school type, task in school, branch
variables. According to the results of the qualitative analysis, it was
determined that school administrators' opinions on multicultural education
attitudes in general are positive and high. It has been determined that the
democratic attitudes of school administrators have a meaningful difference from
the school type. It has been determined that school administrators have a
positive and moderate (0.57) relationship between multicultural education
attitudes and democratic attitudes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2018 |
Submission Date | May 21, 2018 |
Acceptance Date | July 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...