In this study, the effects of the teaching of
fractions through animation based contents on EBA and traditional methods of
teaching on students’ achievement were investigated. This study was designed as
a quasi-experimental study with pre-test and post-test control group. Five-week
teaching plan was implemented on both groups. In the experimental group, the
fractional operations were taught by the researcher through EBA, but in the
control group, the fractions were taught by the teachers with traditional methods. This study was conducted in a public school
in Van province. The experimental (N = 20) and control (N = 23) groups were
determined with purposeful sampling method. Independent samples t-test was used
in data analysis. Students' opinions were also collected. It was concluded that
the teaching through EBA had a significant effect on the knowledge of the
fifth-grade students’ fractions. The educational and methodological dimensions
were also discussed considering the obtained results.
EBA (educational informatics network) operations with fractions secondary school math student achievements
Bu çalışmada 5. sınıf öğrencilerinin kesirlerle
işlemler konusuna ilişkin EBA üzerinde animasyon ders anlatım içeriklerinin
kullanımıyla yapılan öğretim ile geleneksel yöntemlerle yapılan öğretimin öğrenci
başarısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma nicel araştırma
yöntemlerinden biri olan ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen
olarak tasarlanmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine beş haftalık
öğretim planı uygulanmıştır. Kesirlerle işlemler konusu deney grubunda
araştırmacı tarafından EBA üzerinde ders anlatım içerikleri ve etkinliklerle
destekli öğretim yöntemiyle, kontrol grubunda ise matematik öğretmenleri
tarafından geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Çalışma Van ilinde
bulunan bir devlet okulunda yürütülmüştür. Deney (N=20) ve kontrol (N=23)
grupları amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler t-Testi
kullanılmıştır. Ek olarak uygulamaya yönelik öğrenci görüşleri alınmıştır.
Çalışmada EBA üzerindeki öğretimin geleneksel öğretime göre beşinci
sınıf kesirlerle işlemler bilgisinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlar ve öğrenci görüşleri dikkate
alınarak çalışmanın eğitimsel ve yöntemsel boyutları tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | February 25, 2019 |
Acceptance Date | April 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...