Araştırmanın amacı, matematik öğretmen
adaylarının matematik etkinliklerindeki sanat algılarını, metaforlar
aracılığıyla belirlemektir. Çalışmanın yöntemi, nitel araştırma desenlerinden
olgu bilim olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, matematik
öğretmenliği programında öğrenim gören 92 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Veriler, öğretmen adaylarının “Matematik
etkinlikleri … sanatıdır, çünkü …” cümlesini tamamlamalarıyla elde
edilmiştir. Öğretmen adaylarının vermiş oldukları cevapların çözümlenmesinde
içerik analizi kullanılmış ve verilerin kodlamaları yapılarak uygun temalar
belirlenmiştir. Değerlendirmeler sonucunda matematik öğretmenlerinin sanata
yönelik metaforik algıları zihin, meslek,
matematiksel, hayat ve aktivite
olmak üzere 5 tema altında belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda,
matematik eğitiminde kavramlar arasındaki ilişkiye ve düzene dayalı olarak
yapılmasının önemli olduğu sonucuna varılmıştır.
The aim of the study is to determine the art
perceptions of in mathematics activities of pre-service mathematics teachers
through metaphors. The method of the study is designed as a case study of
qualitative research designs. The study group consisted of 92 pre-service
teachers studying in mathematics teaching program. The data were collected with
a form where pre-service teachers completed the statement “Mathematics
activities are like the art of…, because…”. Content analysis was used to
analyze the answers of pre-service teachers. The necessary coding of the data
obtained in this way was made and appropriate themes were determined. As a
result of the evaluations, the metaphorical perceptions of pre-service
mathematics teachers towards art were determined under 5 themes. These themes
are expressed as mind, profession,
mathematical, life and activity.
As a result of the evaluations, the metaphorical perceptions of pre-service
teachers about art in mathematics activities were determined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | March 1, 2019 |
Acceptance Date | April 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...