Bu çalışmada
üniversite öğrencilerinin sosyal medya ortamlarında sergilediği siber insani
değerleri ve bu değerlerin hayat boyu öğrenme eğilimlerine yansımalarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2018-2019 akademik yılı güz döneminde
iki devlet üniversitesinde farklı sınıflarda ve farklı bölümlerde okuyan 222
öğrenciden kişisel bilgi formu ve iki farklı ölçek ile veriler toplanmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistikler, korelasyon ve çoklu doğrusal
regresyon kullanılmıştır. İlişkisel tarama türündeki bu araştırmanın
sonuçlarına göre katılımcıların siber insani değerlere ilişkin algılarının orta
seviyede olduğu tespit edilmiştir. Barışçıl olma alt boyutunda katılımcı
algılarının daha yüksek olduğu, hoşgörü alt boyutunda ise katılımcı algıları
diğerlerine göre daha düşük düzeyde kaldığı sonucuna ulaşılmıştır.
In the comparison of gender, it was determined
that the lifelong learning trends of the female participants were higher than
the male participants. In addition, it
can be said that as the time allocated to the use of daily technology
decreases, the interest of the participants towards lifelong learning
increases. It was determined that lifelong learning and cyber human value
focused participatory behaviors have a moderate relationship. In addition, it
was concluded that the lifelong learning trends of the participants had a
significant and positive relationship with all sub-dimensions of cyber human
value scale except tolerance. Multiple regression analysis was performed to
determine which of these relationships had a predictive effect on lifelong
learning trends. According to the results, it was determined that the lifelong
learning tendencies of the participants were found to be important predictors
of the values of cyber human behavior and accuracy-honesty.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2019 |
Submission Date | August 3, 2019 |
Acceptance Date | September 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...