Araştırmanın amacı 5. sınıf fen bilimleri
dersinde kullanılabilecek Sürdürülebilir Çevre konusunda örnek bir okul dışı
öğrenme ortamı uygulaması tasarlamak, yürütmek ve öğrenciler üzerindeki
yansımalarını incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 Eğitim Öğretim yılı 2. döneminde Ağrı ili
Merkez ilçesinde bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 5. sınıf 32 öğrenci ile
yürütülmüştür. Çalışmada 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programında bulunan 5.
sınıf “İnsan ve Çevre” ünitesine ait kazanımlara göre etkinlikler
hazırlanmıştır. Okul dışı öğrenme ortamlarından biri olan Ata Botanik Bahçesine
gezi düzenlenmiştir. Sürdürülebilir çevre ölçeği ön test ve son test olarak
uygulanmış, son test lehine istatiksel anlamda farklılık bulunmuştur. Botanik
bahçesine yapılan gezinin öğrencilerin çevre bilincini artırmada etkili olduğu
tespit edilmiştir.
The aim of research is to design, conduct and
implement an exemplary outdoor-school learning environment for Sustainable
Environment that can be used in the 5th grade science course and to
examine its reflections on students. Case study, one of the qualitative
research methods, was used. The research was carried out with 32 students in 5th
grade studying in a secondary school in the central district of Ağrı province
in the second term of 2018-2019 academic year. In the study, activities were
prepared according to the achievements of the 5th grade “Human and
Environment” unit in the 2018 Science Education Program. The trip was organized
to Ata Botanic Garden, which is one of the extra-school learning environments.
The sustainable environmental scale was applied as a pre-test and post-test,
and a statistically significant difference were found in favor of the
post-test. After the trip, the students stated that they learned a lot from Ata
Botanic Garden.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2019 |
Submission Date | August 7, 2019 |
Acceptance Date | September 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...